Dat een consumentenorganisatie nu ook uw favoriete column op de rooster legt: het is ver gekomen. Toch fileren we genadeloos de strapatsen van marktleiders en kneusjes in een sector die met frisse tegenzin een nieuwe lockdownbonus tegemoetziet.
Een dikke nul
Op de vooravond van een volksvreemd griezelfeest en een nieuwe lockdown bevindt de stemming in de foodretailwereld zich ver onder het vriespunt. Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid. Ja, supermarkten gaan weer recordomzetten tegemoet, maar het enige wat ze eigenlijk zouden willen, is een beetje rust. Winkelmedewerkers en zorgmedewerkers: ze hebben allebei de tong op de schoenen hangen, momenteel. Daarom worden jobstudenten in grote hoeveelheden aangevoerd: ze mogen toch niet feesten, dus ze raken deze keer wél op tijd uit hun bed.
Of de klanten weer alleen zouden willen komen winkelen, alstublieft? Als beleefd vragen niet helpt, dat legt Delhaize gewoon de verplichting op vooraleer de regering dat doet. Je vraagt je soms af hoe moeilijk het kan zijn om je partner een keertje zonder begeleiding naar de supermarkt te laten gaan. Is het financieel wantrouwen, overdreven jaloezie of brandende romantiek? Het zou ook helpen als die verdomde klanten op z’n minst een beetje normààl koopgedrag zouden willen vertonen, in plaats van opnieuw toiletpapier en spaghetti te beginnen hamsteren. De mens, ge kunt gij daar niet aan uit.
Een blauwe vlek
Volgens de virologen kleurt de landkaart bloedrood, we zien het dagelijks in de krant. Een misleidend beeld, echter. Niets is immers minder waar: het is een grote blauwe vlek die zich tegen een rotvaart verspreidt over Vlaanderen. Een grote, vuile inktvlek meer bepaald. Althans, zo ziet de landkaart er uit die in het bureau hangt van Colruyt-directeur Chris Van Wettere. De steile opgang van concurrent Albert Heijn noopt de marktleider tot actie: het is gedaan met regionale prijsaanpassingen. Voortaan reageert Colruyt in àl z’n Vlaamse winkels tegelijk op de plaagstoten van het blauwe promotiefabriekje. Het was slechts één van de vele primeurtjes waarmee uw favoriete website deze week uitpakte.
Pas op: officieel verandert er aan het prijsbeleid in Halle helemaal niets, hoor. Het is gewoon dat Appie met z’n 54 winkels – er opende zopas nog een mooie in het centrum van Antwerpen, vlakbij de Cru – nu eenmaal incontournable geworden is. Al zal er wel een bijkomende factor meespelen: dat Test-Aankoop in z’n jaarlijkse prijsvergelijking een onderscheid maakt tussen “Colruyt nabij Albert Heijn” en “Colruyt niet nabij Albert Heijn”, dat zat ze aan de Edingensesteenweg al een hele tijd niet lekker. Zo. Probleem opgelost.
Koorts en hoofdpijn
Je kan van dat verdomde coronavirus zeggen wat je wil, maar het scheidt dus wel de mannen van de jongetjes, zoals dat heet. Het toont wie het sterkste immuunsysteem heeft, wie weerbaar en wendbaar is. Zo zien we bijvoorbeeld dat Casino met koorts en hoofdpijn kampt op z’n Franse thuismarkt, terwijl concurrent Carrefour er in blakende vorm recordprestaties neerzet. Ook bij ons, trouwens: alwéér marktaandeelwinst, je gelooft het haast niet. En dat ondanks alweer stakingen bij franchisepartner Mestdagh. Wie is deze keer de verliezer? ’t Is dat we nog moeten wachten tot half december op de halfjaarcijfers van Colruyt om dat te weten te komen…
Nog zo’n interessant duel: terwijl het alom geprezen Heineken (niet om z’n bier, wel om z’n financieel beleid, voor alle duidelijkheid) noodgedwongen een ontslagronde moet aankondigen wegens grote coronaverliezen, staat rivaal AB InBev weer te glimmen van trots met onverwachte groeicijfers. Die schuldenberg lijkt alweer vergeten. Hoe Brito dat kunstje klaarspeelde? Eén antwoord: e-commerce. Echt waar. Mensen bestellen hun bier online nu hun stamkroeg dicht is. De supermarkten zijn verwittigd. Misschien vinden ze het niet eens erg: op Jupiler verdienen ze toch geen eurocent.
Puntjes op de i
Ook bij Carrefour hebben ze allang begrepen dat de toekomst zich online afspeelt. Hun eigen fietsbezorgdienst ShipTo krijgt concurrentie: deze week ging immers de al eerder aangekondigde samenwerking met Uber Eats van start, in Brussel en Luik. Nee, het is geen concurrentie, het is een aanvulling, zeggen ze in Evere. De vraag explodeert, vandaar. Het persbericht vanochtend sprak van een primeur. Puntjes op de i: dat was het wél voor RetailDetail, twee dagen eerder, maar niét voor de retailer, aangezien de concullega’s van Cora al enkele weken beroep doen op dezelfde koeriers.
Doen een beroep op de collega’s van Deliveroo: de spookkeukens van Casper, dé ambitieuze specialist van de virtuele restaurants in ons land en dus ook een rivaal voor die hippe nieuwe maaltijdbezorgdiensten van Delhaize met Tastyoo en van Colruyt Group met Rose Mary. Het vriendelijke spookje opent twee nieuwe ‘ghost kitchens’ en zint op nog veel meer. In droeve lockdowntijden is een afhaalmaaltijd al een bron van klein geluk, zo ver is het dus gekomen.
Klap in het gezicht
En dan nog dit: een kaakslag was het, een klap in het gezicht van de sector, een belediging voor de beroepseer van vele honderden vaklui. Waarover we het hebben? Een grove uitspraak van de consumentenverdedigers van Test-Aankoop, namelijk: “vlees uit de supermarkt trekt op niks”, daar kwam het ongeveer op neer. Mensen die toch hun stukje filet pur niet kunnen missen, wenden zich best tot de slager, volgens de controleurs. Die bewering baseerden ze op een steekproef van amper 39 stalen, weliswaar. Statistiek voor gevorderden. Onze Facebookpagina raakte eventjes oververhit door de vele verontwaardigde reacties van ondernemers die trots bleken op hun beenhouwerij, immers nog steeds het hart van menig supermarkt.
Qua timing kon dat evenwel beter. Zondag vieren we namelijk World Vegan Day en dan start ook de zogenaamde Try Vegan maand waarin activisten de bevolking hopen warm te maken voor een louter plantaardige levensstijl. Dat moet lukken, nu we toch een maand als planten in onze zetel dienen te blijven hangen. Ook Hema doet mee: de keten lanceert een vegetarische rookworst genaamd OokWorst, namelijk. Onze complimenten aan de copywriter die de redelijk geniale naam bedacht. Qua timing zit het helemaal goed: het blijft immers officieel toegelaten om namaakvlees een soort vlees te noemen. Ook worst, dus. Voilà. Geniet nog van uw pompoensoep en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.