Hoe is de RetailDetail Night ontstaan?
J.S.: “Ik zag een wildgroei aan awards en jaarprijzen in de retailsector en ben toen aan tafel gaan zitten met de meest representatieve organisatoren. Het is toch veel efficiënter om een gebundeld evenement te hebben op het best mogelijke niveau dan her en der versnipperde prijsuitreikingetjes? Niet het minst voor de retailers zelf, voor wie hun tijd al zo kostbaar is.
Zo ben ik nog steeds zeer blij met de win-winrelatie die we opgebouwd hebben met Retail Forum Belgium: samen hebben we dit ankerpunt voor de retail uitgewerkt. Vanuit deze fundering hebben we de RetailDetail Night aangevuld met andere jaarprijzen, waarvan we voelen dat ze een meerwaarde voor de retail betekenen.
Het schept ook duidelijkheid voor de retailmarkt: deze jaarprijzen tonen de voorkeuren van zowel de consument als van collega-professionals. De awards zijn representatief voor de verhoudingen in de markt.”
Hoe lopen de inschrijvingen voor de RetailDetail Night dit jaar?
J.S.: “We slagen er telkens opnieuw in om te flirten met de maximumcapaciteit. Vorig jaar moesten we de inschrijvingen een week eerder afsluiten, dit jaar stevenen we daar opnieuw op af.
Blijkbaar heeft de RetailDetail Night al een vaste plek in de agenda’s van de retail- en FMCG-professionals weten te veroveren. Ik hoor het vaak: al een jaar van tevoren wordt het evenement met stip in de agenda aangeduid.
Bijzonder leuk is ook dat de voorprogramma’s steeds quasi volboekt zijn, ook weer dit jaar. Dat toont aan dat professionals echt de tijd willen nemen om al overdag naar Schelle af te zakken voor inhoudelijke verdieping. Zo is er:
- de workshop ‘Gesloten wegens oubollig’, waarin vier stappen naar vernieuwende ideeën worden aangereikt
- het seminarie ‘Omni-Channel’, waarin wordt ingegaan op de vraag “Is each of your touchpoints a point of sales?”
- de bekendmaking van de categoriewinnaars van de award ‘Beste Winkelketen van België 2013’
- het debat ‘Retail Anno 2014’, met een dialoog tussen Wouter Torfs en Bart Claes over kansen en bedreigingen voor de retail
- het seminarie ‘Wie schrijft die blijft’, met als centrale vraag “Houdt de gedrukte folder stand of is de toekomst digitaal?”
Waarom gaat de RetailDetail Night elk jaar door in San Marco Village in Schelle?
J.S.: “De locaties met zo’n hoge bezettingscapaciteit zijn schaars. Ook willen we zeker zijn dat de catering naar behoren is. Navraag leert ons dat deze keuze nog steeds terecht is: iets wat goed is, moet je niet te snel veranderen. De ondersteuning die we van eigenaar Johnny Crijns en zijn team krijgen, garandeert ons dat we meestal een vlekkeloos parcours rijden.”
Waarvoor moeten de laatste twijfelaars inschrijven?
J.S.: “Als ‘éminence grise’ Rodney Fitch met veel enthousiasme overkomt uit Londen, dan maakt mij dat blij. Die man heeft een palmares om u tegen te zeggen en zal de zaal gegarandeerd even naar de keel grijpen…
Verder ben ik erg verheugd met het eerste publieke optreden van Albert Heijn-topman Sander van der Laan. Ik heb veel bewondering voor deze retailer ‘pur sang’. Het raakt me dat hij toehapte op mijn vraag, wetende dat talloze grote organisaties al jaren naar een optreden van hem hengelen. Zijn komst naar de RetailDetail Night wordt ook goed gesmaakt: het aandeel foodretailers is gestegen in onze inschrijvingslijst.
En natuurlijk is het volgende week ook gewoon feest. Aan de lijsten met genomineerden voor de verscheidene awards te zien, zal het een retailfeest zijn waar weer lustig kan worden genetwerkt.
De beste raad die ik evenwel kan meegeven, is: wees snel en schrijf vlug in, wil je niet tegen het bordje volzet aanlopen! Ik zou zeggen, tot volgende week!”