Colruyt reageert sinds kort in al z’n Vlaamse winkels op prijsverlagingen bij Albert Heijn, en niet langer regionaal. Een logisch gevolg van het expansiebeleid van de Nederlandse keten, zegt de marktleider.
“Prijsbeleid verandert niet”
De prijsconcurrentie tussen marktleider Colruyt en uitdager Albert Heijn gaat een nieuwe fase in. Leden van de Facebookgroep Promojagers België ontdekten in hun MyColruyt app dat ze niet langer om moesten rijden om zeker te zijn van de allerlaagste prijzen bij Colruyt. De marktleider paste tot voor kort z’n prijzen namelijk regionaal aan, in winkels die Albert Heijn als directe concurrent hadden in hun marktgebied. Maar sinds enkele weken is dat verleden tijd: wanneer Colruyt moet reageren op een prijsverlaging bij Albert Heijn, dan doet de retailer dat meteen in al z’n Vlaamse winkels.
“Eigenlijk is er aan ons prijsbeleid niets veranderd,” reageert directeur Chris Van Wettere van Colruyt tegenover RetailDetail. Maar het sterke expansiebeleid van de Nederlanders laat zich gevoelen. “Albert Heijn heeft momenteel al 53 winkels. Morgen openen ze op de Groenplaats, volgende maand in Willebroek, ze verspreiden zich als een inktvlek over heel Vlaanderen. De laatste weken zien we dat allemaal in elkaar vloeien. De kust was bijvoorbeeld lang een blinde vlek, tot AH Oostende opende. In de praktijk reageerden de meeste Colruytwinkels dus al op Albert Heijn. Er bleven er nog slechts een paar over, en die reageren nu ook. Voor ons is dit business as usual, we hebben er niets speciaals voor gedaan.”
Het is volgens de retailer een logische evolutie, die bijvoorbeeld ook zal spelen wanneer Jumbo op termijn verder zou uitbreiden in België. Aan het regionale prijsbeleid van Colruyt verandert er op zich helemaal niets. Overigens houdt Colruyt wel nog vast aan het onderscheid tussen fysieke en online kanalen. De retailer vergelijkt dus de prijzen in z’n fysieke winkels met de prijzen in de fysieke winkels van concurrenten, en online vergelijkt Colruyt de prijzen met die van andere Belgische webshops. Er kunnen dus nog steeds prijsverschillen bestaan tussen de prijzen in de winkels en de prijzen bij boodschappendienst Collect&Go.