Strakker, overzichtelijker en met meer aandacht voor de schoonmaakcategorie: zo heropenen deze week alle 36 vestigingen van Wibra in België. Een glansrol is weggelegd voor het ‘cultmerk’ Dasty, en ook online heeft de retailer plannen.
Fysiek én online weer groeien
Afgelopen weekend deden al 12 vestigingen van Wibra de deuren weer open, later deze week volgen de overige van de 36 locaties waarmee de discounter in België een doorstart maakt. Alle winkels kregen een grondige opfrisbeurt en hebben nu een uniforme winkelinrichting zodat ze duidelijk als Wibra herkenbaar zijn voor de shopper. De winkels ogen frisser en strakker qua stijl en worden ingedeeld in duidelijke ‘werelden’: de mamawereld, de babywereld, de schoonmaakwereld… met mooie achterwanden zodat de shopper zich makkelijker kan oriënteren. “We gaan dit nog verder optimaliseren de komende weken, dit is wat we voor 36 winkels in twee weken tijd konden doen,” zegt woordvoerder Maarten Hagg aan RetailDetail.
Het assortiment had Wibra al eerder bijgestuurd, in het kader van een ruimere strategische oefening, waarbij de retailer beter wil aansluiten op de veranderde behoeften van de klanten. Het bedrijf speelt korter in op de seizoenen en maakt nu ook meer gebruik van social media als Facebook en Instagram. Veel aandacht is er voor de schoonmaakwereld met het succesmerk Dasty. “De schoonmaaklijn is de afgelopen jaren flink gegroeid, we willen ze nu steviger neerzetten in de winkels. Dasty is een echte magneet voor onze klanten. De afgelopen weken, toen onze Belgische winkels gesloten waren, hebben we gezien dat veel Nederlandse Wibra-winkels overspoeld werden door Vlaamse klanten, op zoek naar deze producten.”
De doorstart van Wibra in België moet wel degelijk ook het begin betekenen van een nieuw groeiverhaal, zegt Hagg: “We willen eerst die 36 winkels zo snel mogelijk weer rendabel krijgen. De eerste signalen zijn positief, we krijgen enthousiaste reacties van klanten, dus we hopen dat in een paar maanden voor elkaar te krijgen. Dan kunnen we verder kijken naar groei, dat is zeker de ambitie.” De strategie zal tweeledig zijn, aldus de woordvoerder: zowel online als met fysieke winkels. “We geloven sterk in fysieke winkels maar we willen ook digitaal groeien. In Nederland heeft Wibra in mei een online b2b shop voor Dasty geopend. Die willen we ook naar België uitrollen. Dat wordt het begin van een onlinestrategie die we zowel in Nederland als België verder zullen uitbouwen.”
Voor “modieuze koopjesjagers”
We nemen de proef op de som in het Wibra filiaal in Laken. De vrachtwagen voor de deur heeft maar één merk bij: Dasty. De verkoop is niet bij te houden, bevestigt districtmanager Carine Reynders. “We hebben hier vier paletten neergezet en ze vliegen de deur uit.” Dasty is de ster van de winkel: het merk is prominent aanwezig naast de andere schoonmaakmiddelen op de achterwand, goed zichtbaar van bij de inkom.
De winkelroute is voortaan dezelfde in alle winkels. Vroeger was dat anders: toen was de vorm van het gebouw vaak bepalend voor de manier waarop de producten werden neergezet. “Nu hebben we echt gekozen om met een vast plan te werken voor elke winkel. Dit is nog maar een begin, want we wilden zo snel mogelijk terug kunnen openen, maar we gaan nog verder bouwen aan dit verhaal. In Nederland zijn er al verschillende Wibra winkels die op dat vlak verder staan. Ze zien er echt knap uit.”
Een stijlbreuk is het niet, wel wil Wibra moderniseren en wat hippere assortimenten aanbieden, in categorieën als woondecoratie of koken en bakken bijvoorbeeld. “Naast onze traditionele budgetshopper willen we graag de ‘modieuze koopjesjager’ aanspreken.” In elk geval oogt de winkel een pak overzichtelijker dan voordien. De assortimenten liggen nu volgens een heldere logica in de rekken. “Vroeger lag kledij voor kinderen, vrouwen en mannen vaak door elkaar. Nu hebben we aparte werelden voor baby, meisjes, jongens, mannen en vrouwen. Het assortiment ontspanning hebben we naar voren gebracht in de winkels, net als de seizoensassortimenten – momenteel is dat de kerst uiteraard.”
Carine Reynders is enthousiast: “We hebben de eerste twaalf winkels zaterdag een beetje stilzwijgend heropend, omdat we in deze coronatijden geen gevaarlijke toestanden wilden creëren. Maar we hebben al veel volk over de vloer gekregen en de reacties zijn zeer positief.”
Deze Wibra-winkels zijn nu al open:
Antwerpen: Borgerhout, Merksem, Mortsel, Kapellen
Brussel: Laken, Etterbeek, Ukkel, Jette, Schaarbeek/Chazallaan en Schaarbeek/Helmetsesteenweg.
Mechelen: Nekkerspoel
Genk: Hasseltweg