Nu het coronavirus opnieuw aan een sterke opmars bezig is, vragen de grote supermarktketens hun klanten om zoveel mogelijk alleen te komen winkelen en de drukke momenten te vermijden.
Warme oproep
Colruyt Group riep zijn klanten gisteren op om in de mate van het mogelijke alleen te komen winkelen. Al gaat het zeker niet om een verplichting. Operationeel directeur Marc Hofman spreekt in De Standaard van een “warme oproep aan onze klanten”. De winkelketen wil zo de verdere verspreiding van het virus afremmen en de druk op het personeel verminderen. “Voor ons sluit deze beslissing aan bij de regels die nu al gelden in onze winkels en waarop iedereen – klanten en medewerkers – weer strikter moet toezien”, aldus Hofman. Woensdag nog moest een Colruytwinkel in Anderlecht dicht nadat zeven medewerkers besmet raakten.
Naast het verzoek om alleen te komen, herinnert Colruyt eraan dat het nog steeds verplicht is om een winkelkar te nemen. Het is een natuurlijke manier om de nodige fysieke afstand te bewaren. Een uitzondering vormen de kleinere winkels, waar trolleys ook toegelaten zijn. Niettemin blijft het aantal winkelkarren en trolleys beperkt, zodat er nooit te veel klanten in de winkel aanwezig kunnen zijn. “We zullen onze klanten hier extra alert op maken via verschillende communicatiekanalen, zoals affiches in de winkel en sociale media. Al onze maatregelen hebben uiteindelijk een doel: de gezondheid van onze klanten en medewerkers vooropstellen.”
Ook de andere grote retailers zoals Carrefour en Delhaize doen een beroep op de welwillendheid en burgerzin van de klanten. Delhaize rekent er niet alleen op dat ze indien mogelijk alleen komen winkelen, maar vraagt ook om de boodschappen te spreiden en de piekmomenten (ochtend en avond) te ontlopen. “Op die manier kunnen we de grote drukte vermijden en de druk op het personeel verkleinen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.