De verkoop in de modewinkels is gehalveerd sinds de verplichte sluiting van de horecazaken maandag, zo besluit Mode Unie nu al. De sectororganisatie vraagt om de wintersolden een maand uit te stellen, maar Comeos ziet dat niet zitten.
“Mee het dal in”
De sluiting van de horeca in de strijd tegen het coronavirus sleurt de moderetail “mee het dal in”, zo concludeert sectororganisatie Mode Unie nu al. “De verkoop in modewinkels is niet minder dan dramatisch te noemen”, zegt directeur Isolde Delange. Sinds de nieuwe maatregel, die maandag van start ging, zou de verkoop gehalveerd zijn.
Hoewel het na amper drie dagen nog vroeg is om al duidelijke conclusies te trekken en het weer de voorbije paar dagen ook niet meezat, bevestigen de cijfers wat modehandelaars op voorhand wisten, aldus Delanghe. Horeca zorgt niet alleen voor gezelligheid in de winkelbeleving, het biedt bij het shoppen ook een pauze- en zelfs WC-moment.
Zwaar getroffen sector
In een bredere context wijst Mode Unie er weliswaar op dat het consumentenvertrouwen en het aantal klanten bij elke afkondiging van strengere maatregelen sterk afneemt. In september, toen er versoepelingen kwamen, was de omzet in de modesector namelijk gelijkaardig aan die van een jaar eerder.
De vakorganisatie vreest ook nog voor een verdere daling van de verkoop, nu Belgen weer meer thuiswerken en niet meer kunnen uitgaan. Daarom volgt ook een oproep om de modesector “mee te nemen op de lijst van sectoren waarvoor bijkomende steunmaatregelen worden voorzien”.
Latere solden “noodzakelijk”
Meteen voegt de organisatie daar ook de vraag aan toe om de wintersolden met een maand uit te stellen. Uit een recente enquête blijkt dat 82% van de modehandelaars voorstander is van een verschuiving van de wintersolden, aldus Delanghe: “Een ongeziene meerderheid binnen onze modesector.” Deze zomer werd de soldenperiode ook al verlaat naar augustus, maar dat werd op gemengde reacties onthaald.
“We hopen dan ook dat politici onze vraag ter harte nemen en de modesector erkennen in het feit dat zij bijzonder zwaar getroffen zijn. Extra steunmaatregelen zijn, samen met het verschuiven van de wintersolden, dan ook een noodzakelijke voorwaarde om ons bloeiend Belgisch modelandschap te laten overleven”, klinkt het besluit.
“Ondoordacht voorstel”
De grote winkelketens en hun sectororganisatie Comeos zijn evenwel niet te vinden voor latere solden. Ze noemen het voorstel “ondoordacht” en vrezen “zware consequenties voor de handel”. Aangezien de sperperiode dan ook mee opschuift, zullen heel wat winkelketens Black Friday in november beschouwen als “het startsein van een periode met continu kortingen, die doorlopen in de maand december”, reageert Director Business Development Daniel de Raijmaeker via Facebook.
“Solden verschuiven naar eind januari of later betekent in se dat er geen verkoop zal worden gerealiseerd tijdens de eerste weken van januari. De consumenten hebben net de dure eindejaarsperiode achter de rug en zullen geen goederen aankopen aan volle prijs. We zien in landen zoals Frankrijk (waar de solden starten rond 8 januari), dat er de dagen voor de start van de solden nauwelijks nog omzet wordt gerealiseerd”, meent De Raijmaeker bovendien.