Sara Lee
Unilever kreeg Sanex in handen toen het de tak “persoonlijke verzorging” van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen omdat de overname de vrije concurrentie op de deodorantmarkt in het gedrang bracht. Unilever betaalde destijds ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor de Sara Lee-merken en behoudt Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent. Sanex was in 2010 goed voor een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa.
Latijns-Amerika
Tegelijk koopt Unilever van Colgate-Palmolive onder meer de wasmiddelenmerken Fab, Lavomatic en Vel. “Deze aankoop versterkt onze positie in een van de grotere Latijns-Amerikaanse wasmiddelenmarkten aanzienlijk en geeft de Colombiaanse activiteiten kritische massa”, aldus Unilever, dat zijn positie in de zogeheten opkomende markten verder verstevigt.
Voor beide deals geldt dat het gaat om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectuele eigendomsrecht en de formules. Er zijn geen productiefaciliteiten in de deals opgenomen. De aankoop moet wel nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.