Waarom stadswinkels failliet gaan, retailers predikanten worden en Europarlementariërs geen tofu lusten: opnieuw behandelt Filet Pur genadeloos de grote voedselvraagstukken van deze tijd.
Kijken, niet kopen
Laat ons beginnen met één minuut stilte, naar aanleiding van het schielijk en vroegtijdig overlijden van een nochtans veelbelovend retailconcept. Mee met ‘t leven van de drukbezette stadsbewoner en de gehaaste pendelaar: dat was de missie van die mooie, hippe en bejubelde winkelformule Delhaize Fresh Atelier. Monden vielen open van verbazing bij de lancering en jury’s gooiden gul met prijzen (en ja, ik pleit mede schuldig, edelachtbare). Liefst tweehonderd gingen ze er openen. Verder dan tien zijn ze nooit geraakt. De formule bleek niet bestand tegen een virus dat de stadscentra doet leegbloeden. En, eerlijk is eerlijk, de ambitie om tevens als afhaalpunt voor de online boodschappen te fungeren kon Fresh Atelier ook in ideale omstandigheden nooit waarmaken.
Toch wil de retailer niet spreken van een mislukking: het was een leerrijk project waarvan de interessantste elementen naar andere winkelformules konden worden geëxporteerd, zo luidt het. Waar hebben we dat nog gehoord? Zegt de naam Red Market u nog iets? Precies. Nog zo’n gevierd conceptje waar de hele wereld naar kwam kijken. Maar niet om te kopen. Dat heb je dan. Ach, zoals de eveneens gevierde Samuel Beckett (Nobelprijs literatuur 1969) al schreef: “Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.” En dat zijn ze van plan ook: benieuwd wel naar dat nieuwe concept waar de retailer op broedt. U niet?
Punten scoren
Nee, dat typisch Franse fenomeen van de ‘drive piéton’ of het stadsafhaalpunt wil voorlopig in België niet aanslaan. En bovendien, als je dan toch afhaalpunten in de stad wil uitrollen, moet je daar dan per se zo’n geavanceerde kruidenier 3.0 rondbouwen ook? Colruyt denkt dat het ook lean & mean kan: ze sturen voortaan een bakfiets van Collect&Go met de boodschappen naar het Flageyplein – u weet wel, die niet geheel coronavrije feestplek in Ukkel. Opnieuw een kleinschalig testprojectje van de retailer. Volgende week volgt er wel weer iets. Het moet leuk blijven. En niet geschoten is altijd mis.
Proberen is het nieuwe innoveren. Ook bij Cora zijn ze daarvan overtuigd: ze hebben het op een akkoordje gegooid met Uber Eats, om samen boodschappen te gaan bezorgen aan jonge stadsbewoners in Woluwe en Anderlecht. Binnen het half uur. Dat is sterk als je weet dat het minstens een half uur duurt om de bestellingen uit de winkelrekken te halen in zo’n gigantische hyper. Klanten moeten zich daarom tevreden stellen met een beperkte selectie uit het schier eindeloze aanbod van de retailer. Waarom zou je bij een hypermarkt bestellen als je er niet meer keuze krijgt dan in de buurtwinkel om de hoek? Het is maar een vraagje.
Vegan junkfood
Valt het u ook op? Retailers worden predikanten. Eerst was er Delhaize met z’n gezonde kortingen: we zullen gezond eten of we zullen niet eten, daar komt het op neer. Als we zelf geen verstandiger keuzes leren maken, dan geeft de retailer ons wel een zetje. Net als Lidl, met z’n extreme nudging. Nu wil ook Carrefour z’n shoppers overtuigen om wat gezonder en duurzamer in te kopen. De retailer lanceerde de week van de voedseltransitie: extra Bonuspunten krijg je als je pasta koopt die via ecologische verantwoord transport naar de winkels werd gebracht, bijvoorbeeld, of lokale yoghurtjes, of kaas in recycleerbare verpakking. Allemaal samen gaan de retailers bovendien de klimaatopwarming een krachtig halt toeroepen. Omdat ze het blijkbaar alleen niet kunnen, gaan ze mekaar helpen. De grootste namen zijn al aan boord. En u?
Allemaal worden ze vegan bovendien. Maandag klonk de deurbel: een koerier van PizzaHut, met de lang verwachte Beyond Pizza die normaal al in maart op de markt had moeten komen maar toen vakkundig gedwarsboomd werd door een virus dat volgens sommigen alles te maken heeft met onze verfoeilijke carnivore neigingen. Bon, de oplossing kan je vanaf nu dus online bestellen. Eerlijk is eerlijk: lang niet degoutant hoor. Of je kan naar Appie: want ook Albert Heijn goes vegan. Het assortiment verdubbelt gewoon, om de flexitariërs onder ons nog beter te dienen. Met gezondheid heeft die démarche overigens helemaal niks te maken. Ga maar na: mini frikandellen lanceren ze, en boneless wings, en andere plantaardige ongein om in de friteuse te gooien. Waarom vleesvervangers zich per se aan verderfelijke junkfood willen spiegelen, het is me een raadsel.
Sojacilinder
Ook de Europese Commissie is daar allemaal niet van gediend: die legt welwillend het oor te luisteren bij de hyperactieve en goed gesponsorde Europese vleeslobby, die zich zwaar benadeeld voelt door het oneigenlijk gebruik van termen als groenteburger en sojaworst. Zeg voortaan groenteschijf en sojacilinder. Echt waar: volgende week gaan ze erover stemmen. Fijn dat onze goedbetaalde Euromandatarissen hun prioriteiten kennen. Enkel en alleen in het belang van de argeloze consument, uiteraard, die nietsvermoedend wel eens een plantaardige plak mee naar huis zou kunnen nemen terwijl ze eigenlijk had gehoopt op een uit felroze separatorvlees wedersamengestelde burger.
Zullen we anders gelijk oversteken, beste lobbyisten? Waarom mogen de snoepfabrikanten hun spekken eigenlijk nog spekken noemen? Hoe bedrieglijk is de term vleestomaten niet? Zitten er kikkers in kikkererwten misschien? Brontosaurussen in de Dinosauruskoeken? Tijgers in het gelijknamige brood? Vink in blinde vink? Zorg er misschien eerst voor dat er écht vlees zit in een vleeskroket, bijvoorbeeld. Dàn, en enkel dan, hebben we een deal. OK? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.