Bij het hoofdkantoor van Monoprix in Clichy heeft Casino de ‘BlackBox’ gepresenteerd: de eerste autonome winkel van de Franse retailer. In tegenstelling tot bij Amazon Go, worden hier geen dure camera’s gebruikt. Maar dat is meteen ook de zwakte van het systeem.
Franse primeur
Met BlackBox wordt Casino de eerste Franse distributeur die officieel zijn concept van geautomatiseerde winkel lanceert. De winkel is 18 m² groot en biedt plaats aan zo’n 300 referenties. Het gaat vooral om snacks, huishoudartikelen en verzorgingsproducten. “We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met het eerste werk en het doel is om de winkelervaring vloeiender te maken”, legt Lorraine Gentin, adjunct-directeur innovatie en digitale transformatie bij Groupe Casino, uit aan LSA. De voorbije weken is de BlackBox uitvoerig getest door medewerkers van Monoprix.
Opvallend is dat er geen app gedownload moet worden om te kunnen shoppen. Een kredietkaart volstaat om de winkel te betreden. Vervolgens neem je de gewenste artikelen uit de rekken en moet je enkel nog je aankoop op een touchscreen valideren. Wie een factuur wenst, kan zijn mailadres invoeren. De betaling gebeurt contactloos.
Weegschalen
Een ander heel belangrijk verschil met bijvoorbeeld Amazon Go, is de totale afwezigheid van camera’s. De rekken in de BlackBox zijn uitgerust met hypergevoelige weegschalen, die de kleinste gewichtswijziging kunnen registreren. Gecombineerd met de nodige kunstmatige intelligentie weet de technologie op die manier welk product de klant heeft meegenomen. Dat het systeem GDPR-proof is en bovendien een stuk goedkoper dan een camerasysteem, maakt het met het oog op verdere commercialisering uiteraard erg aantrekkelijk.
Toch zijn er ook enkele zwaktes te ontwaren. Zo kan het systeem geen onderscheid maken tussen producten die sterk op elkaar lijken, zoals bijvoorbeeld een fles gewone cola en een fles cola zero. De enige manier om dat probleem te omzeilen, is door de betrokken producten voldoende ver uit elkaar te zetten in de winkel. Een andere beperking is het aantal klanten dat tegelijk in de winkel aanwezig kan zijn. De technologie kan voolopig immers slechts één winkelmandje tegelijk behandelen. Wanneer er dus meerdere klanten aanwezig zouden zijn, zouden alle producten in hetzelfde virtuele mandje terechtkomen.
Monoprix is van plan om binnen één tot twee jaar 10 BlackBoxes te installeren. Elke containerwinkel wordt gekoppeld aan een fysieke winkel die deze zal beheren, voor onderhoud en aanvullen. Over ongeveer 8 weken zal de BlackBox die bij het hoofdkantoor is opgesteld van locatie veranderen en toegankelijk worden voor het grote publiek om zo zijn eerste “live” test te ondergaan.