Zaterdag vindt opnieuw de Dag van De Kringwinkel plaats. Voor de 162 Vlaamse Kringwinkels meteen het sein om de balans op te maken van het afgelopen jaar. En die oogt uitermate positief, want 2019 was een absoluut topjaar.
Groei houdt aan, gêne neemt af
Kringwinkelen wordt steeds populairder. Vorig jaar verwelkomden de Vlaamse Kringwinkels bijna 6,5 miljoen klanten. Zo’n 36.400 ton goederen kregen daardoor een tweede leven, een stijging met 54% tegenover 10 jaar geleden. De sector boekte in 2019 een recordomzet van 61 miljoen euro, bijna 10% hoger dan een jaar jaar eerder.
De belangrijkste reden om tweedehands te kopen is de prijs : voor 4 op de 5 klanten is het economische aspect van doorslaggevend belang. Daarnaast spelen ook milieuoverwegingen een belangrijke rol. Vooral voor kleding, huisraad en meubelen vinden mensen de weg naar de Kringloopwinkels. Die categorieën vertegenwoordigen bijna 75% van de totale omzet. Ook boeken en multimedia doen het traditioneel erg goed.
“De Kringwinkel spreekt een steeds breder en gevarieerder publiek aan”, zegt Eva Verraes, directeur van HERW!N, de koepel van de Kringwinkels. “Jongeren vinden er bijvoorbeeld vaker hun weg, maar ook voor oudere generaties is er geen schroom meer om een Kringwinkel binnen te stappen. Meer nog; men is er trots op! Kringwinkelen is duurzaam en het is slim: je vindt er kwaliteitsvolle meubelen, kleding… aan een tweedehandsprijs.”