’s Werelds grootste kledingketen, Inditex, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 1,73 miljard euro. Het moederbedrijf van Zara deed het vorig jaar 32% beter dan in 2009. Het grootste deel van de groei komt door een agressieve expansie in China en India. Ook de omzet steeg serieus: met 13% naar 12,5 miljard euro. Azië is goed voor 15% van die omzet (in 2009 nog 12%), Europa nog steeds voor 73% (in 2009 78%).
In het begin van 2011 groeide de omzet verder aan, en dat ondanks de zware economische crisis die thuisland Spanje – waar Inditex nog steeds een kwart van zijn inkomsten haalt – nog steeds treft. De Spaanse economie slabakt echter en de werkloosheid ligt er op 20% (meer dan een verdubbeling tegen vier jaar daarvoor). Die rampzalige cijfers hebben dus geen invloed op de resultaten van kwaliteitsketens Zara en Massimo Dutti; integendeel, het marktaandeel ging nog omhoog. “Dat bewijst hoe goed dit bedrijf gerund wordt, zodat het in mindere omstandigheden toch kan blijven groeien,” volgens Rebecca McClellan, analiste bij Banco Santander.
Expansie in Azië en op internet
Inditex opende zijn eerste Zara-winkel in 1975 in Noord-Spanje, vandaag telt de keten 5044 winkels in 77 landen. 437 nieuwe vestigingen gingen vorig jaar open, waarvan 75 in China alleen. Daarnaast opende Inditex ook zijn eerste winkels in India, Bulgarije en Kazachstan. Voor 2011 zijn de plannen nog net iets ambitieuzer: tussen de 460 en 500 nieuwe winkels en de allereerste stapjes op het zuidelijk halfrond. Australië en Zuid-Afrika zijn daar de beoogde doelwitten.
Sinds vorig jaar verkoopt Inditex ook Zara-kleding online. Dankzij het succes daarvan mogen nu tevens de andere merken van de keten, zoals Massimo Dutti, Bershka en Stradivarius zich aan een introductie op het internet verwachten.