Binnenkort redt Too Good To Go z’n drie miljoenste maaltijd in België. De succesvolle app helpt retailers om voedselverlies beter in kaart te brengen en slimmer te bestellen. Sinds de coronacrisis staat verspilling nog hoger op de agenda van de consument.
Schrijnend probleem
Iets meer dan twee jaar na de lancering in België mag de van oorsprong Deense anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go terugblikken op mooie cijfers: “We hebben vandaag ongeveer 3.000 partners op de app, gaande van supermarkten tot restaurants en takeaways. We hebben zo’n 1,2 miljoen geregistreerde gebruikers en we zullen ergens half oktober onze drie miljoenste maaltijd gered hebben,” vertelt country manager Franco Prontera. “We zijn daar supertrots op, maar we beseffen ook dat we hiermee nog maar een fractie van ons potentieel hebben bereikt. Eigenlijk staan we nog nergens. Het toont aan hoe schrijnend het probleem wel is.”
Too Good To Go werkt als een marktplaats die consumenten en lokale handelaars met elkaar verbindt: de consument kan voedsel redden aan een goedkoper prijsje, de handelaar vermindert actief z’n voedselverspilling, recupereert verloren kosten, meet zich een groen imago aan en krijgt nieuwe klanten over de vloer. De app helpt retailers ook om hun voedselverspilling in kaart te brengen, te analyseren en vervolgens hun aankoop- en productiegedrag aan te passen, om het aanbod beter af te stemmen op de vraag. Want meten is weten.
De laatste schakel
Het is een eenvoudig en goed werkend product, zegt Franco Prontera, maar zo eenvoudig los je voedselverlies niet op: “Toen we begonnen, had ik intuïtief niet echt het gevoel dat voedselverspilling een complex probleem was. Je vraagt de mensen niet om anders te eten of om minder te eten, je vraagt ze gewoon om hun bord leeg te eten, bij wijze van spreken. Maar de realiteit bleek helemaal anders.”
De waardeketen in voeding bestaat immers uit heel wat verschillende schakels: van de producten op het veld over de bewaring in silo’s tot de verwerking in de industrie en de distributie naar de winkels en de eindconsument. De app focust op de twee laatste schakels in de voedingsketen: de handelaars (retail en foodservice) en de gezinnen thuis. Want daar vindt volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) 30% van alle verspilling plaats.
Werken aan bewustwording
De organisatie breidt z’n actieterrein steeds verder uit: “In Europa zijn we nu actief in dertien landen en recent is Jonas Malisse, medeoprichter in België, naar de Verenigde Staten vertrokken om de app ook daar te lanceren.” Too Good To Go wil niet alleen een app in de markt zetten, maar ook een heuse beweging op gang brengen die de bewustwording rond voedselverlies helpt verspreiden.
“Denk aan de discussie over de houdbaarheidsdata: THT en TGT. Dat is een bron van voedselverspilling voor veel mensen omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Ook daar kunnen we werken aan bewustmaking. Een ander voorbeeld is SOS Patat, een recente campagne waarmee we mensen aanspoorden om meer diepgevroren aardappelproducten te kopen, in samenwerking met supermarkten en koepelorganisaties. Op dat spoor willen we verder gaan.”
Groter risico op verspilling
Het thema blijft actueel, de coronacrisis heeft voedselverspilling zelfs nog hoger op de agenda geplaatst, weet Franco Prontera: “Veel van onze partners werden enorm hard getroffen door de crisis, vooral dan in de horeca: doordat restaurants, hotels en takeaways moesten sluiten, hadden ze geen voedselverlies, en zo werd onze app ook minder gebruikt. Maar we hebben ook gezien dat handelaars slimmer zijn gaan produceren: bakkers bijvoorbeeld blijven vaak met overschotten zitten omdat ze ook tegen sluitingsuur nog een aanbod willen hebben. In België wordt er veel brood verspild. Voor hen is Too Good To Go heel interessant.”
Ook consumenten hebben sinds de lockdown meer aandacht voor voedselverspilling: “Ze gingen minder vaak naar de supermarkt maar ze kochten meer. Daardoor werd het risico op verspilling thuis groter. Dat is heel wat mensen opgevallen: ze zijn er zich nu meer van bewust dat dit een probleem is dat je kan vermijden.”
Hoe je als retailer of fabrikant mee de strijd tegen voedselverlies kan aangaan, door de handen in elkaar te slaan met Too Good To Go? Dat vertelt Franco Prontera op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 15 oktober. Ook toekomstverkenner Stefaan Vandist, Lidl en Peeters-Govers (het bedrijf achter flink wat franchisewinkels van Albert Heijn en KFC) betreden er het podium. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!