Als je de mensen kan doen geloven dat je eerlijk bent, dan ligt het succes voor het rapen. Dat is uiteraard een kolfje naar de hand van Filet Pur, uw schaamteloze superverspreider van foodretail-nepnieuws.
Eerlijke schaamte
Woensdag begon de Week van de Fair Trade en dat hebben we geweten: de redactie-mailbox werd gewoon overspoeld door een tsunami aan wervende persberichten, ontroerende verhalen uit verre en barre landen, onderzoekjes over het geweten van de consument en onverholen smeekbedes om aandacht, héél véél aandacht. Hey, ons hart is niet van steen, dus we hebben ze nauwgezet gelezen. En soms ook gepubliceerd, uit eerlijke schaamte.
Enkele conclusies? Fairtradeproducten hebben hun prijsimago tegen, meent Fairtrade Belgium te weten. Als consumenten de welhaast verwaarloosbare prijsverschillen beter zouden kennen, dan zouden ze meer eerlijke producten kopen. Vreemde insteek: tot nader order afficheren supermarkten de verkoopprijzen duidelijk genoeg in het schap en bovendien liggen die eerlijke varianten doorgaans naast hun meer doortrapte concurrenten, toch? Ook willen die eerlijke producten meer en betere plaats in het schap. Tja, maar dat kost dan weer een aardige duit…
De grove middelen
Om wat aan die manke prijsperceptie te doen, deinzen ze er bij Oxfam-Wereldwinkels niet voor terug om de grove middelen boven te halen: 2+1 gratis alstublieft, en dat voor de eerlijkste chocoladetabletten die er op de markt te vinden zijn. Ze gaan verdorie gewoonweg Albert Heijn achterna. Waar gaat dat eindigen? Bij een leefbaar inkomen voor de cacaoboer, hopen ze. Het enige wat daarvoor moet gebeuren, is dat retailers en fabrikanten een kleine inspanning doen. Wel, waar wachten ze op?
Volgens het Trade for Development Centre – maak u geen zorgen, wij hadden er ook nog nooit van gehoord – is er dan weer groot potentieel voor producten uit de lokale eerlijke handel. Het moet niet altijd van bezuiden de evenaar komen. Op voorwaarde tenminste dat er een einde komt aan de wildgroei van niet altijd even eerlijke labels en keurmerken, want de consument ziet door de FSC-gecertificeerde bomen het duurzame bos niet meer.
Feestjes bouwen
Nochtans is het allemaal vergeefse moeite. Noteert u even: duurzaamheid verkoopt niet. Dat zeggen wij niet, dat zegt niemand minder dan Lidl. Het was de kop van de week op RetailDetail.be en er was geen woord van gelogen: de smart discounter spreekt uit ervaring. Consumenten liggen niet wakker van bio, lokaal en fair, ze willen gewoon weer feestjes bouwen en op reis gaan. In de winkel lopen ze op automatische piloot langs de rekken, sakkerend op dat vervelende mondmasker dat maar niet op z’n plaats wil blijven hangen en die bril die alweer beslaat. Probeer zo maar eens een groen label te herkennen: lukt niet.
De even simpele als geniale oplossing van de retailer heet ‘nudging’ en wie daar het fijne van wil weten, moet volgende week maar al dan niet virtueel naar het enige echte RetailDetail Food Congress komen. Het wordt goed, geloof ons vrij: niet tevreden, geld terug. Ook rasondernemer Jan Peeters van de groep Peeters-Govers komt er een nieuwtje onthullen: hij wordt producent van unieke nieuwe foodconcepten. Geen idee of dat ook eerlijke concepten zullen zijn. Meer weten? Het is langs hier.
Halve kip met frieten
De verzamelde supermarkten hebben intussen zo hun eigen kijk op wat eerlijke handel is: dat is handel die eerlijke marges oplevert, vinden ze. En dus houden ze eensgezind de prijzen al sinds zeven maanden kunstmatig hoog, tot groot ongenoegen van consumentenorganisatie Test-Aankoop die geen gelegenheid onbenut laat om met grove hagel op Colruyt te schieten. Kan de discounter het helpen dat de collega’s minder promoties voeren? Of slimme promotiemechanismen verzinnen waar geen rode prijs tegenop kan?
Een halve kip met frieten voor elf euro, inclusief dessert en drank: zou dat een voorbeeld van eerlijke handel zijn? In elk geval levert het onvoldoende marge op om alle lonen te betalen, blijkbaar, want meer dan een op de tien jobs bij Lunch Garden is in gevaar. Kwatongen suggereren dat de restaurantketen misbruik maakt van de coronacrisis, als excuus om de vakbonden een moeilijk te verteren herstructurering door de strot te duwen. Anderen beweren dat ze geld nodig hebben om de vertrekpremie te betalen van voormalig CEO Annick Van Overstraeten, die ook een stevige morele schadevergoeding eist. Een deel van de horecasector bloedt, dat blijkt ook uit de dramatische cijfers van Exki, een keten die het grotendeels moet hebben van lunchpauzes en passerende pendelaars. Maar die zitten thuis en eten boterhammen.
Drie keer niks
Of het aan huis leveren van de boodschappen een eerlijk en duurzaam model is, daarover blijven de meningen uiteenlopen. Jef Colruyt was ooit een uitgesproken non-believer, maar kijk: enkel de doden en de dwazen veranderen nooit van mening, en Jef is geen van beide. Dus ziet hij bezorgen nu wel groeien naar een aandeel van 15% en kondigt hij al expansieplannen aan richting Antwerpen, Gent, Namen en Luik. Daarop wou Carrefour niet achterblijven: Shipto, die hippe bezorgdienst per elektrische bakfiets, trekt nu ook naar Luik. De service verwerkte intussen al 60.000 orders, vernemen we. Op meer dan twee jaar tijd, weliswaar: dat is dus drie keer niks, maar de klanten zijn wél supertevreden. Mooi. Al zal die net promoter score de facturen niet betalen.
Worden maar zelden aan huis bezorgd: amberbieren, ook wel ‘Spéciale Belge’ genoemd. Populair in de vorige eeuw, maar tegenwoordig houden bierliefhebbers meer van straffe blondjes dan van slappe brunettes. We gaan daar geen verdere conclusies aan koppelen, maar AB Inbev en Alken-Maes doen dat dus wél: ze halen respectievelijk Ginder Ale en Op-Ale van de markt. Gelijktijdig, alsof ze het zo hadden afgesproken. Waar zit die kartelwaakhond? Bij RetailDetail maken we ons geen zorgen: dat Antwerpse Bolleke wordt hoegenaamd niet in z’n voortbestaan bedreigd. En u weet hoe dat gaat met Antwerpenaars: ze zijn niet bescheiden, maar wel eerlijk. Ah ja: als ze bescheiden zouden zijn, dan waren ze niet eerlijk. Denk er gerust even over na en bestel er intussen nog eentje. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.