Fairtradeproducten van eigen bodem maken opgang: vorig jaar spendeerden Belgen 52,5 miljoen euro aan lokale eerlijke handel. Er blijkt evenwel nood aan wetgeving.
Wildgroei aan labels
Hoewel fairtrade nog vaak geassocieerd wordt met bananen en cacao uit verre oorden, zit ook de Belgische en Europese eerlijke handel in lokale producten in de lift. Dat besluit het Belgische Trade for Development Centre uit een nieuwe barometer. Onder de noemer ‘lokale eerlijke handel’ staan nieuwe fairtradespelers op, zoals Fairebel, terwijl recent ook verschillende nieuwe labels het daglicht zagen, waaronder ‘Prix Juste Producteur’.
Het leidt ertoe dat in België vorig jaar voor minstens 52,5 miljoen euro aan lokale fairtradeproducten werden verkocht, goed voor ongeveer 4,56 euro per Belg. Er zou ook potentieel voor groei zijn, want 73% van de Belgen vindt dat eerlijke handel ook mogelijk moet zijn voor lokale boeren. Zo is er grote vertrouwdheid met de melkcrisis in Europa, waarbij de prijzen tot op heden de productiekosten amper dekken.
Al heerst er wel veel onduidelijkheid: door de wildgroei aan labels, met erg uiteenlopende criteria, zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Bovendien is er de vrees dat lokale fairtrade kan gaan concurreren met en zelfs kannibaliseren op eerlijke handel uit het Zuiden. Er is nood aan wetgeving op Europees niveau die duidelijk beschrijft en erkent wat ‘eerlijke handel’ precies inhoudt, bepleit het Trade for Development Centre.