Colruyt Group denkt dat het aan huis bezorgen van boodschappen een aandeel van 10 tot 15% kan bereiken. Het proefproject in Brussel is succesvol, de retailer staat klaar om andere steden aan te pakken.
Meer en grotere afhaalpunten
De coronacrisis veroorzaakt een groeiende instroom van klanten die online boodschappen bestellen, ziet Jef Colruyt. Het aantal Collect&Go afhaalpunten – nu 290 – zal blijven stijgen en ze worden ook groter, vertelt hij in een interview met De Tijd. De retailer onderhandelt momenteel met de vakbonden over het klaarzetten van online bestellingen in de winkels voor en na de openingsuren.
De onlineshopper betaalt 5 euro voor de service en dat is eigenlijk niet genoeg, zegt de topman, maar de bereidheid om meer te betalen is niet groot. Voor het aan huis leveren van boodschappen rekent Colruyt nog eens 10 euro extra – 15 euro in totaal dus, wat neerkomt op 10% van de gemiddelde bestelling. Dat is voor een deel van het publiek blijkbaar geen drempel: “De proef in Brussel slaat aan, we kunnen uitbreiden naar andere grootsteden: Antwerpen, Gent, Namen, Luik,” aldus Jef Colruyt. Volgens hem zal thuislevering op termijn een aandeel vertegenwoordigen van 10 à 15%.
“Consumptiegedrag verschuift”
Momenteel realiseert Colruyt een online foodomzet van zowat 500 miljoen euro, en de dienst groeit met dubbele cijfers. Het bedrijf test ook nieuwe zakenmodellen: de groep is meerderheidsaandeelhouder van Foodbag, de leverancier van maaltijddozen, en de Cru versmarkten leveren een brunch aan huis. Sinds kort is er ook de ‘dark kitchen’ Rose Mary die maaltijden aan huis levert in Brussel. “Warme maaltijden leveren zie ik ons niet direct doen, dat is iets voor Uber Eats. Tenzij met drones of zo.”
Wel wil Colruyt beter gebruik maken van data om klanten te helpen met persoonlijke tips, zoals het suggereren van recepten, het samenstellen van de boodschappenlijst, het aanreiken van alternatieven bij allergieën… De topman ziet groot potentieel: “Wij gaan voor voedsel, en alles wat daarmee samenhangt: gezondheid, duurzaamheid. Als we voedingsaankopen – van de boodschappen tot bereide maaltijden – als een geheel bekijken, zien we nog heel veel kansen. Het consumptiegedrag verschuift en wij doen in al die trends mee.”