Voor het eerst sinds de uitbraak van de coronapandemie zien de overdekte winkelcentra weer een toename van het aantal bezoekers. Bovendien openen er opnieuw meer winkels. De verwachtingen voor de komende maanden zijn hoopvol.
Sterke terugval in mei
Consumenten lijken eindelijk weer de weg naar de shoppingcentra te vinden: Wereldhave Belgium, één van de grootste eigenaars en uitbaters van winkelcentra in ons land, ziet het aantal shoppers met zo’n 8 procent toenemen sinds juni, ondanks de verstrengde coronamaatregelen. “In al onze winkelcentra samen noteerden we de eerste acht maanden van dit jaar slechts zes procent minder bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat valt dus al bij al nog mee, al hadden we het graag anders gezien. In augustus is het aantal bezoekers weer met 3 procent toegenomen ten opzichte van juli. En ook september lijken we voorzichtig stand te houden,” zegt Ine Beeterens, Head of Operations bij Wereldhave.
De maanden voor de lockdown, januari en februari, waren nochtans absolute topmaanden, zegt de uitbater van onder andere Ring Shopping in Kortrijk, Shopping 1 in Genk, Belle-Île in Luik, Les Bastions in Doornik en Nivelles Shopping in Nijvel. In Belle-Île steeg het aantal bezoekers zelfs met 38 procent in vergelijking met februari 2019. Maar in mei, toen shoppen opnieuw werd toegelaten, kenden de winkelcentra een serieuze terugval. Die lijkt nu dus stilaan voorbij.
Druktemeters
Het vastgoedbedrijf ziet nog een positief signaal: er worden ook weer nieuwe winkels geopend. Onder meer TUI, Kruidvat, Action, Courir en Unisa openden recent nieuwe filialen in de winkelcentra. Volgens Wereldhave Belgium geeft het aan dat het vertrouwen in de fysieke winkel overeind blijft, zowel bij de retailers als bij de shoppers. Met enige voorzichtigheid gaat het bedrijf dit najaar uit van een verdere stijging van het aantal bezoekers.
De winkelcentra lanceren nu een ‘dankuwel’-campagne: shoppers die zich inschrijven op de nieuwsbrief van één van de shoppingcentra, ontvangen een opbergdoosjes waar ze hun mondmasker in kunnen stoppen. Daarnaast lanceert Wereldhave de campagne ‘Kan jij al ooglachen?’: bezoekers die een foto maken van hun ‘ooglach’ mét mondmasker, die op sociale media posten en het winkelcentrum taggen, maken kans op een shoppingbudget van 2.000 euro per winkelcentrum.
Bovendien hebben de shoppingcentra recent ook druktemeters op hun websites geplaatst: zo kunnen consumenten vooraf nagaan wanneer het minder druk – en dus veiliger – is in de winkelcentra.