Niemand groeit sinds de coronacrisis zo hard in België als Bol.com, zo blijkt uit nieuw onderzoek naar de bestedingen van consumenten. Hoewel consumenten nog altijd minder uitgeven, blijft het belang van e-commerce stijgen.
De buurtwinkel leeft op
Hoe consumeren Belgen sinds corona? ING zocht het uit aan de hand van de banktransacties in de afgelopen zes maanden. Ze blijken vooral nog steeds minder uit te geven: in augustus lagen de totale bestedingen nog 8% lager dan een jaar eerder. Dat is weliswaar flink meer dan de daling van 29% tijdens de lockdown, maar toont toch aan dat het volledige herstel uitblijft.
Mensen gaven deze zomer ruim de helft (53%) minder uit aan reizen, terwijl de uitgaven op restaurant of café zich herstelden tot het niveau van vorig jaar. Sommige retailsectoren blijken daarentegen te kunnen profiteren van de coronacrisis: in supermarkten zien ze vollere karren ondanks een lager aantal bezoeken, terwijl buurtwinkels flink lijken te groeien.
De uitgaven in buurtwinkels en lokale speciaalzaken stegen in de voorbije maanden met 14%. Al speelt meer dan alleen een corona-boost mee, geeft ING toe. “Lokale winkels zijn door Covid-19 ook massaal overgeschakeld op contactloos betalen. Cashbetalingen bij buurtwinkels kunnen we niet registreren, de betalingen met een bankkaart wel”, klinkt de uitleg in De Standaard.
Nog helft meer e-commerce
Maar de grootste groeier in coronatijden is zonder enige twijfel e-commerce. Belgen gaven tijdens de lockdown liefst 83% meer uit op de drie grootste webshops van ons land, met name Bol.com, Amazon en Zalando. Ook tijdens de zomermaanden bleven ze 53% meer besteden dan vorig jaar.
Bol.com steekt er daarbij met kop en schouders bovenuit, met nog deze zomer 88% meer omzet onder de ING-klanten dan in dezelfde periode van 2019. Bij Amazon bestelden Belgen in juli en augustus “slechts” 32% meer dan een jaar eerder, Zalando verkocht 39% meer. Wellicht heeft de lancering van Bol.com in het Frans daar iets mee te maken, vermoedt ING. Het aantal transacties bij het onlinewarenhuis stijgt ook bijna elke maand met 60%.
Een bevraging in opdracht van Mastercard en Buyway bevestigt de groei van e-commerce: een op de vijf Belgen zegt nu meer online aankopen dan voor de lockdown. Vooral jongeren onder de 35 jaar shoppen vaker online: 67% doet dat minstens een keer per maand. Ook bij handelaars die al een webshop hadden (63%) steeg bij de helft de onlineverkoop. Een kwart van de retailers breidde naar aanleiding van de lockdown online uit.
Toch liever fysieke winkels
Toch betekent de trend niet dat Belgen niet meer van fysieke winkels houden. Integendeel, de aantrekkingskracht van de fysieke shop steeg zelfs van 54% tot 63% na de lockdown. Opvallend: terwijl 42% van de handelaars denkt dat het verkoopkanaal er niet toe doet, zegt 62% van de consumenten de voorkeur te geven aan een fysiek winkelpunt. Ze geloven dat de kwaliteit er beter gegarandeerd is (62%) en in veiligere betaling (50%).
Het nieuwe consumentengedrag zal niettemin nog een hele poos aanhouden, vermoedt Charlotte de Montpellier, econoom bij ING België, tegenover De Tijd: “De pandemie blijft het consumptiegedrag van de Belg sterk beïnvloeden. De situatie is nog lang niet normaal en het ziet er sterk naar uit dat het economische herstel langgerekt en bijzonder traag zal verlopen.”