Met de opening van een nieuw onderzoekscentrum zet Nestlé z’n ambities kracht bij om nog sneller te innoveren met duurzame zuivelproducten en plantaardige alternatieven.
Van idee naar winkel in zes maanden
In het Zwitserse Konolfingen opende Nestlé deze week een nieuwe ‘R&D Accelerator’ die de innovatie en ‘speed-to-market’ van duurzame zuivelproducten en plantaardige zuivelalternatieven moet stimuleren. Het centrum wil een platform bieden aan starters, studenten en wetenschappers: zij kunnen hier voorbouwen op de expertise van Nestlé op het gebied van zuivel en plantaardige eiwitten om producten sneller van idee tot commercialisering te brengen, met behulp van kleinschalige productieapparatuur en een volledig uitgeruste testkeuken. Het is de ambitie om een nieuw concept binnen de zes maanden in een testwinkel te lanceren.
Plantaardige alternatieven zijn voor de voedingsgroep een prioriteit sinds CEO Mark Schneider aan het hoofd van het bedrijf staat. In Europa is Nestlé toonaangevend met de vleesvervangers van Garden Gourmet, in de VS nam de groep onder andere de producent van vleesvervangers Sweet Earth over. Binnenkort lanceert de multinational een plantaardige variant van Nesquik, op basis van haver en erwten.
“Innovatie in melkproducten en plantaardige zuivelalternatieven vormt de kern van Nestlé’s portfoliostrategie en van onze duurzaamheidsagenda. Als bedrijf hebben we ambitieuze klimaatdoelen gesteld. Dit maakt deel uit van onze belofte om producten te ontwikkelen die goed zijn voor u en goed voor de planeet,” aldus de topman bij de opening van het nieuwe R&D centrum.