Helen Mirren kan non-food niet redden
De voedingstak zag zijn omzet 5,3% hoger uitkomen. Hoewel een deel van die toename van een uitbreiding van het netwerk kwam, was er niettemin nog altijd een stijging van de omzet met 2,5% in winkels die minstens twaalf maanden open waren.
In de non-food, die vooral bestaat uit kleding en huishoudartikelen, zag het plaatje er anders uit: daar steeg de globale omzet weliswaar nog 0,4%, maar lagen ze op vergelijkbare basis 1,5% onder het peil van vorig boekjaar. Het inzetten van een beroemdheid als Helen Mirren en het bijsturen van het aanbod naar een hogere kwaliteit kon het bedrijf dus opnieuw niet boven de nullijn tillen.
Die verschillende evolutie was ook merkbaar in de winstgevendheid: in de voedingstak steeg de brutomarge met 50 basispunten, in de non-food lag ze 100 basispunten lager. Op financieel vlak leidde dat globaal tot een brutowinst van 280,6 miljoen pond (334 miljoen euro) op, licht boven het niveau van vorig jaar.
Marc Bolland, de Nederlandse topman van het concern, toonde zich desondanks relatief positief over de toekomst. Dat de cijfers in de kledingtak nu minder rooskleurig zijn, wijt hij aan de bijsturing die het bedrijf bezig is. Hij zegt ook de eerste tekenen van een herstel te zien.