Goede zomer zorgt voor uitstekende resultaten
De stijging is grotendeels het gevolg van het openen van nieuwe verkooppunten, maar op vergelijkbare basis was de stijging niettemin nog altijd 5%. Die stijging van de vergelijkbare verkoop is opmerkelijk: bij concurrent Marks& Spencer was er over het eerste halfjaar immers sprake van een terugval van de vergelijkbare verkoop met 1,5%.
Het Britse bedrijf schreef dat onder meer toe aan de kortingen die dienden te worden gegeven om de klant over de streep te trekken. Primark hield het er echter op weinig promoties te hebben gevoerd wegens omdat de verkopen, vooral in de zomer, sowieso uitstekend waren. Dat zette zich dan ook door in een winststijging van liefst 44% tot 514 miljoen pond (ruim 610 miljoen euro).
Op gevolgde weg verdergaan
De grootste vooruitgang van het verkoopcijfer kwam niettemin van een toename van het aantal winkels: Primark opende liefst vijftien nieuwe filialen, wat het totaal nu op 257 verkooppunten brengt.
In België opende in september een tweede winkel in Gent, na het succes van het eerste Belgische verkooppunt in het winkelcentrum Médiacité in Luik. In Nederland heeft Primark momenteel vijf winkels, maar op 19 november komt er een zesde in Eindhoven. Voor 2014 worden bovendien openingen verwacht in Venlo, Enschede en in de voormalige Bijenkorf in Arnhem.
Voorts startte Primark met online verkoop via de Britse webwinkel Asos, maar na drie maanden werd al besloten de test niet verder te zetten. Het concern zegt nochtans geen plannen te hebben om een webshop in eigen beheer te starten.