Drankenbedrijf Coca-Cola heeft besloten om het biomerk Honest vanaf 21 september helemaal weg te trekken uit de Benelux-markt. De coronacrisis vraagt om een heroriëntering van focus en middelen, klinkt het.
Zekerheid bieden in bevoorradingsketen
Woordvoerder Laura Brems verwijst naar een korte mededeling op de website van de merkfabrikant, waar de coronacrisis de aanleiding voor de beslissing blijkt: “Als bedrijf lag onze focus de afgelopen maanden daarom op drie prioriteiten: blijven doen wat we kunnen om de veiligheid en het welzijn van onze mensen te garanderen; dicht bij onze partners en klanten staan; en een tastbaar verschil maken in de gemeenschappen waarin we actief zijn.”
De situatie vraagt jammer genoeg ook om een heroriëntering van focus en middelen, zegt Coca-Cola. Het bedrijf wil naar eigen zeggen zekerheid kunnen bieden in de hele bevoorradingsketen. Daarom zal biotheemerk Honest vanaf 21 september niet meer worden aangeboden op de Belgische en Luxemburgse markt. In Nederland is Honest zelfs al sinds twee maanden niet meer te vinden. De fabrikant zegt wel te blijven geloven in biologische en duurzame dranken en de mogelijkheden voor een volwaardig alternatief te bekijken.
Het Amerikaanse ijsthee- en limonademerk werd in 2017 in België en Luxemburg gelanceerd. Het werd in 1998 opgericht door Seth Goldman en Barry Nalebuff, die het in de markt zetten als duurzaam, biologisch en caloriearm.