Carrefour profiteert mee van de stijgende wijnverkoop in de supermarkten: vooral de buurtwinkels kenden een sterke groei. Bag in box en roséwijnen waren de grote winnaars, Europese wijnen halen het van de Nieuwe Wereld.
Winnaar dankzij proximiteit
Dat de wijnverkoop in de supermarkten het goed doet, blijkt uit cijfers die Carrefour België publiceert over de periode van 1 juli 2019 tot en met 30 juni 2020: de retailer zag een stijging van de verkoop met 9,9%. De buurtwinkels deden het beduidend beter: bij Express steeg de verkoop met 19%, bij Market met 13,4% en bij de hypermarkten met 1,1%. “Carrefour is dankzij zijn proximiteitswinkels dus een winnaar in deze kritieke periode, ondanks een geannuleerde Wijnbeurs bij Market vanwege Covid”, luidt het. De collega’s deden namelijk minder goed: bij de geïntegreerde winkels van de concurrenten steeg de verkoop met 5,9%, bij de franchisewinkels met 8,8%. De harddiscounters zagen de verkoop met 8,7% stijgen.
De sterkste groei was er bij Carrefour voor de ‘bag in box’-wijnen: die stegen met wel 35% in 2020. Een groei die nog veel sterker had kunnen zijn: in april en mei ontstonden er tekorten omdat consumenten begonnen te stockeren. Opmerkelijk is ook de sterke groei voor roséwijnen: +15,7% in de markt, +16,1% bij Carrefour. Dat is een wereldwijde trend, die werd geholpen door het mooie weer tijdens de lockdown.
Verkoop verschuift naar Europese wijnen
Frankrijk, Spanje, Chili, Zuid-Afrika en Australië presteren minder goed dan de markt, Italië, Portugal en de rest van Europa daarentegen kennen een sterke groei (+18%). “We zien een basistrend die waarschijnlijk zal versnellen: wijnen uit de hele wereld vertragen en de verkoop verschuift naar Europese wijnen. Deze trend kan versnellen door de gevolgen van de Covid-19-crisis. Ook Frankrijk zou hier in een tweede fase van kunnen profiteren. Covid, het reizen naar Europa en het milieubewustzijn zouden de verkoop van wereldwijnen op de lange termijn kunnen beïnvloeden”, denkt de retailer.
Biowijnen groeien op de Belgische markt met zowat 20%, bij Carrefour bedroeg de groei zelfs 50%: “We zijn van plan om de focus op het bio-assortiment in 2021 nog te versterken.” De Belgische markt voor schuimwijnen staat op +3,2% (+3,1% bij Carrefour). Hier zijn de harddiscounters de grote winnaars, met een groei van 7,8%.
Carrefour maakte de cijfers bekend in de aanloop naar de Wijnbeurs, die plaatsvindt van 16 september tot 5 oktober. Wel 310 referenties worden in promotie aangeboden: 140 in de gemeenschappelijke folder voor Market en Hyper, 170 in de bijkomende folder voor Hyper. Meer flessen kopen betekent meer korting bij Carrefour: -20% voor 3 flessen, -25% voor 6 flessen en -35% voor 24 flessen. Dit jaar heeft de retailer speciale aandacht voor biowijnen, Côtes du Rhône en grands crus.