De Zweedse producent van havermelk Oatly krijgt de wind van voren na een investering van Blackstone Group, een investeringsbedrijf dat pro-Trump zou zijn en zou bijdragen aan de ontbossing van het regenwoud. Consumenten roepen op tot een boycot.
Eco-strijders in bed met Trump-sponsor
Oatly zit in het oog van een storm: op sociale media wordt bericht over banden tussen de plantaardige voedingsproducent en Blackstone, en roepen op tot een boycot. In juli nam de Amerikaanse investeerdersgroep een belang van 200 miljoen dollar – goed voor een aandeel van 10% – in de Zweedse fabrikant van havermelk, maar die participatie is omstreden.
De CEO van Blackstone zou een Trump-sponsor zijn en twee ondernemingen waar de investeerder belangen in heeft, worden ervan beschuldigd bij te dragen aan de ontbossing van het Amazone-regenwoud. Dat staat in scherp contrast met de eco-filosofie van Oatly, dat in de jaren 1990 werd opgericht na onderzoek van de Zweedse universiteit van Lund aantoonde hoezeer de broeikasuitstoot van koeien bijdraagt tot de klimaatverwarming.
Voorbeeld voor anderen?
Ondertussen hebben beide partijen op de controverse gereageerd: Blackstone noemt de beschuldigingen over de regenwoudkwestie vals en zegt begaan te zijn met ecologische duurzaamheid, terwijl Oatly de instap van de Amerikaanse financierder verdedigt. “Deze investering heeft ’s werelds grootste speler in private equity nu de mogelijkheid gegeven om hun kapitaal in de richting van duurzaamheid te stuwen, zodat ze een positieve bijdrage kunnen leveren”, klinkt het bij Oatly.
Hoewel de Zweden beseffen dat niet alle investeringen van Blackstone aansluiten bij hun waarden, ziet de havermelkproducent zich als een wegbereider: “Door het succes van deze investering zullen andere bedrijven dat het loont om te investeren in duurzaamheid, zodat in de toekomst meer kapitaal deze richting uit gaat.” Toch hebben de reacties nog niet alle critici kunnen overtuigen en blijft de oproep tot een boycot weerklinken.