De coronacrisis is goed geweest voor Greenyard: de verwerker van groenten en fruit zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 11,4% stijgen. Consumenten kochten vooral meer vers, maar het bedrijf dankt ook de hamsteraars van conserven en diepvriesgroenten.
Meer verse groenten en fruit
Het eerste kwartaal was een meevaller voor Greenyard: als een van de weinige bedrijven mag het spreken van een positieve corona-impact, vooral dan in de versverkoop. De omzet ging met 11,4% omhoog naar 1,15 miljard euro. Omdat mensen meer thuisbleven, kookten ze meer en aten ze meer vers. Het volume steeg opmerkelijk, zegt de producent, wat 100 miljoen euro extra verkopen opleverde. De omzet klokte in de verscategorie 12,9% hoger af, op 959 miljoen euro.
Hoewel het hamstergedrag in het begin van de lockdown ook de verkoop van houdbare producten (diepvries en blik) een lift gaf, spreekt Greenyard in deze categorie toch van een negatief corona-effect: de horeca en industriële klanten (grootkeukens) vielen toen weg, terwijl die traditioneel de grootste afnemers zijn. Niettemin was er nog een lichte groei van 4,6% tot 190,3 miljoen euro.
Ondanks de impact van de pandemie noemt Greenyard de groei niettemin duurzaam. De versverwerker zegt vooral een groot aantal langdurige commerciële relaties versterkt te hebben. Zo maakte Delhaize in het begin van dit jaar bekend voortaan 80% van alle fruit bij Greenyard te kopen.