Met Brantano verdwijnt een iconisch merk van de Belgische markt, maar de Nederlandse overnemer vanHaren springt niet voluit in het gat: enkel in Vlaanderen ziet de schoenenketen kansen. Neemt de concurrentie nu toe, of juist niet?
Cultuurverschillen
In het voorjaar van 2017 betrad vanHaren de Belgische markt met een scherpe propositie: een ruim aanbod merk- en huismerkschoenen voor het hele gezin, tegen onklopbare prijzen – dankzij de enorme inkoopkracht van moederbedrijf Deichmann. Intussen opende de keten op eigen kracht zestien Belgische winkels, zowel in stadscentra als in de periferie. Daar komen er nu in één klap 43 bij: een flinke stap voor de retailer, al hadden het nog veel meer kunnen zijn. Liefst twee derde (66 van de 109) Brantano-vestigingen hoeft vanHaren niet, en in de merknaam Brantano is het bedrijf al helemaal niet geïnteresseerd. In een omnichannelwereld heb je misschien geen 109 fysieke winkels meer nodig?
Ook de sprong naar het Franstalige landsgedeelte wil de schoenketen niet wagen. Is het bedrijf beducht voor cultuurverschillen? Die betekenen echter ook in Vlaanderen een uitdaging. “We gebruiken dezelfde woorden, maar we spreken niet dezelfde taal,” zei CEO Krein Bons daarover twee jaar geleden aan RetailDetail. In België zijn koopmomenten als de communiefeesten en terug naar school veel belangrijker dan in Nederland. Daarnaast zijn Belgische shoppers meer belust op koopjes en afprijzingen, terwijl vanHaren in Nederland groot werd met een ‘Every day low price’-aanpak.
Ook het modebeeld verschilt wat: “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” Qua e-commerce loopt de Nederlandse markt ver voorop. De retailer heeft de afgelopen drie jaar in elk geval wel de tijd gehad om zich in te leven in, en aan te passen aan de Belgische verwachtingen.
Zuurstof in de markt
Kansen in België ziet vanHaren vooral omdat de markt er nog relatief versnipperd is, met veel zelfstandige schoenwinkels, lokale helden die doorgaans wat hoger in de markt zitten. Veel ondernemers komen op het punt dat ze hun zaak willen overlaten, maar vaak ontbreekt het aan kandidaat-overnemers. Daarnaast zijn er ook nog flink wat kleinere, lokale ketens in verschillende marktsegmenten (Bent, Berca, New Paris Londres…) die het puur op prijs niet kunnen halen.
Niet dat er een gebrek is aan keuze of concurrentie – de meeste grote modeketens verkopen immers schoenen, er zijn verschillende internationale sneakerverkopers actief en Zalando is overal – maar van een grote consolidatieslag was er nog geen sprake. Wel van polarisering: het middensegment staat onder druk. Met zijn basisaanbod claimt vanHaren de onderkant van de markt, voor hippe sneakers kan je dan bijvoorbeeld bij Snipes terecht (dat ook tot de Deichmann-groep behoort).
Wat betekent de ondergang van Brantano en de sprong van de nieuwkomer voor de twee grootste Belgische ketens, Torfs en Bristol? Zij zien een grote concurrent wegvallen en er een kleinere (in België), maar behoorlijk prijsagressieve speler voor in de plaats komen. Dat lijkt slechter nieuws voor het voordelige Bristol dan voor Torfs, dat zich eerder in het hogere middensegment ophoudt. Zo ziet Bristol-topvrouw Elise Vanaudenhove dat echter niet: “Er komt een deel van de markt vrij, en wij gaan proberen dat in te pikken”, zegt ze aan De Tijd. Bristol hoopt enkele Brantano-winkels te kunnen overnemen. Nu het aantal schoenwinkels in België daalt, komt er wat meer zuurstof in de markt voor de overlevenden.
Opportuniteiten
Iets minder concurrentie, dus, lijkt de conclusie te zijn. De kans dat alle overblijvende 66 Brantano-vestigingen allemaal door schoenwinkels zullen worden ingevuld, is immers bijzonder klein. Ziengs Retail, dat een echte doorstart van het merk Brantano voor ogen had, ziet zijn kansen verkeken: het lijkt weinig zinvol om met Scapino op eigen kracht en op kleinere schaal een nieuwe poging te wagen op de Belgische markt, en al zeker niet nu de beste panden toch al de deur uit zijn.
Mogelijk kunnen enkele Brantano-panden wél een opportuniteit betekenen voor de Franse schoenketen Chaussea, die aan een sterke opmars bezig is en nu al een twintigtal winkels heeft in België. Aangezien een groot deel van de vrijkomende panden zich in Wallonië bevindt, zou ook Torfs in enkele locaties geïnteresseerd kunnen zijn: die keten wil immers sterker inzetten op het Franstalige landsgedeelte. Sowieso dagen er wellicht voldoende kandidaten uit andere sectoren op voor de meeste locaties: het baanwinkelsegment draait goed, zeker in coronatijden, omdat shoppers er zich veiliger voelen dan in de stad. Wel benieuwd wie die dure, prestigieuze flagshipstore van Brantano op de Antwerpse Meir gaat overnemen…