Takeaway.com heeft de wind in de rug en verwacht die ook de rest van het jaar te houden. De omzet steeg met 44% in de eerste jaarhelft, waarin thuisbezorging vaak de enige inkomstenbron was voor restaurants, en bereikte zo de kaap van een miljard euro.
Agressief investeringsprogramma
Het fusiebedrijf Just Eat Takeaway.com kreeg in de eerste helft van dit jaar 32% meer bestellingen binnen, vooral dankzij de lockdowns in het tweede kwartaal. Op die manier steeg ook de omzet in de eerste zes maanden met 44% naar een miljard euro, vergeleken met 715 miljoen euro in de eerste helft van 2019. Vooral het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Canada, Nederland, Australië en Brazilië presteerden sterk. De rest van het jaar verwacht het bedrijf een sterke groei in de bestellingen te houden.
CEO Jitse Groen is ook tevreden dat de maaltijdkoerier in alle segmenten een positieve brutobedrijfswinst haalde. Die steeg voor de hele groep met 133% tot 177 miljoen euro, wat met name te danken zou zijn aan een groei van de brutomarge. Toch kwam Takeaway.com onder de streep in het rood uit: de fusie tussen Just Eat en Takeaway.com en de op handen zijnde overname van Grubhub zorgde voor hoge eenmalige kosten en een nettoverlies van 27 miljoen euro.
Groen verwacht de deal met sectorgenoot Grubhub in de eerste helft van 2021 af te ronden. Ondertussen loopt de integratie van Just Eat echter nog volop: de maaltijdbezorger is “een agressief investeringsprogramma” gestart, omdat Just Eat volgens de overnemer de afgelopen jaren te weinig heeft geïnvesteerd in zijn merken. Overal wordt vanaf nu alvast hetzelfde logo gebruikt.