Career achievement award
“Om tot de shortlist te komen, volgen we een hele selectieprocedure die gaat van een open discussie door onze juryleden tot een uiteindelijke stemming”, legt algemeen secretaris Jo Vanmeirhaeghe van RFB uit. “Zo zijn we er in geslaagd telkens drie namen te selecteren, zowel voor de career achievement award als voor de retailer van het jaar, die ruim uit elkaar liggen en het hele retaildomein overspannen.”
De geselecteerden voor de career achievement award van 2013 zijn inderdaad in erg uiteenlopende vakgebieden actief: Annick van Overstraeten maakt haar carrière in de horeca en fooddistributie, Anselm Van den Auwelant heeft het in de modesector gemaakt en Daniël Kerckhof is als oprichter van Euro-Shop op zijn beurt bezig met zowat alle non-food, behalve mode.
Daniël Kerckhof
Elk blinken ze volgens Vanmeirhaeghe ook op heel eigen manieren uit: “Daniël Kerckhof geeft ons met zijn zelf opgerichte keten Euro-shop een heel mooi voorbeeld van echt Vlaams (retail)ondernemerschap. Uit het niets heeft hij in de afgelopen vijftig jaar een heus imperium uitgebouwd, gegroeid uit het DNA van de ‘Stock Americain’-winkels en waarmee de keten een omzet van meer dan 100 miljoen euro op een totale verkoopsvloeroppervlakte van 100.000m² realiseert.”
Anselm Van den Auwelant
Anselm Van den Auwelant is dan weer een echte ‘self-made man’ en voor Vanmeirhaeghe hét voorbeeld van een Belg die de landsgrenzen ver overstijgt. “Na een Europese carrière bij H&M, waar hij onder meer als algemeen directeur voor België werkzaam was, trok Van den Auwelant naar Spanje, waar hij enige tijd als president van de internationale modegroep Cortefiel actief was. Maar zelfs Spanje was nog geen eindpunt: sinds mei van dit jaar is Anselm Van den Auwelant bij de in Koeweit gevestigde groep M.H. Alshaya aan de slag als president voor ‘Fashion & Teens’.”
Annick van Overstraeten
De derde genomineerde, Annick van Overstraeten, is op haar beurt een perfect voorbeeld van iemand die opklimt vanuit de grote Belgische distributieondernemingen. Voor ze in 2004 aan de slag ging als general manager Belux bij Quick, verdiende ze haar sporen als commercieel en marketing manager bij Leonidas. Sinds 2010 leidt ze Lunch Garden, waar ze met haar ploeg tot doel heeft de weggedeemsterde restaurantketen een nieuw, hedendaags profiel te geven. “Het werk van Annick van Overstraeten bij Lunch Garden is weliswaar nog lang niet af, maar je ziet dat ze op korte tijd al flink haar stempel heeft weten te drukken op de horecaketen, net zoals ze dat eerder ook al bij onder meer Quick heeft weten te doen”, aldus Jo Vanmeirhaeghe.
Retailer van het jaar
Ook de drie genomineerde ketens voor de prijs van ‘retailer van het jaar’ zijn sterk uiteenlopend: Action, HEMA en JBC zijn de uitverkorenen van RFB die de diversiteit van het Belgische retaillandschap nog maar eens aantonen.
“Action heeft zijn nominatie voornamelijk te danken aan het feit dat ze in alle stilte een heel sterke opgang aan het maken zijn in België. De Nederlandse keten is nochtans actief in een moeilijke branche, die van de non-food, waar je enorme middelen moet inzetten voor inkoop en waar het vechten is voor je plaats.” Het is volgens de RFB-secretaris dan ook bewonderenswaardig dat Action op zo’n korte tijd al zo’n stevige voet aan de grond heeft gekregen.
HEMA haalde de shortlist dan weer omwille van de manier waarop de warenhuisketen, die al sinds 1926 bestaat, blijft verbazen. Niet alleen heeft HEMA zich in de afgelopen decennia succesvol weten te vernieuwen, de oer-Hollandse keten heeft zich ook zeer goed weten aan te passen aan de lokale cultuur. In België heeft de keten ondertussen een honderdtal winkels en nu is ook Frankrijk aan de beurt.
JBC is dan weer de Belgische retailer die volgens Jo Vanmeirhaeghe als geen ander actueel weet te blijven, onder meer door uit te blinken in marketing en communicatie – zoals de benoeming van Bart Claes tot master of marketing pas nog bewees: “Door onder andere samenwerkingen aan te gaan met grote ontwerpers blijft JBC zich profileren en vernieuwen. Ook de overname van Mayerline en nu de beslissing om naar Duitsland te trekken, tonen dat aan. JBC zou wel eens dé Belgische groep kunnen zijn die Duitsland binnengeraakt.”
Bart Claes vs. Wouter Torfs
Op de RetailDetail Night zal Bart Claes overigens het debat aangaan met Wouter Torfs, die andere Belgische retailgoeroe. “Het zijn alle twee familiebedrijven in soortgelijke sectoren, maar daarbinnen verschillen ze wel flink in inzichten en strategieën. Terwijl Torfs zijn groei bijvoorbeeld enkel in Vlaanderen zoekt, zet JBC ook de stap naar het buitenland.”
Ook de persoonlijkheden van beide heren verschillen sterk, al zijn het goede vrienden die zowel voor (de duowinkel op de Meir) als achter de schermen (ze zetelen samen in menig raad van bestuur) geregeld samenwerken. De één heeft zich ontpopt tot een heuse televisiepersoonlijkheid, de ander blijft liefst in alle bescheidenheid weg van de media-aandacht.
Het zijn die verschillen die volgens Jo Vanmeirhaeghe een boeiende dialoog zullen opleveren op 28 november: “De centrale vraag is waarom ze het doen zoals ze doen. Dat zal voor iedereen verhelderende inzichten opleveren, niet alleen voor retailers die in dezelfde branche zitten maar voor iedereen in de retail. Iedereen heeft immers dezelfde uitdagingen: hoe je product vermarkten, hoe omgaan met consumenten en hoe personeel behandelen. En antwoorden op die vragen kunnen deze twee topmannen als de beste.”