HelloFresh verkocht in het voorbije (corona)kwartaal dubbel zo veel maaltijdboxen als een jaar eerder. Ook na de lockdowns blijven veel klanten trouw, wat het Duitse bedrijf het vertrouwen geeft om de jaarverwachtingen te verhogen.
Nieuwe gewoontes na lockdown
Zowel het aantal bestellingen als de omzet van HelloFresh zijn meer dan verdubbeld het tweede kwartaal: de Duitse leverancier van maaltijdboxen haalde een recordomzet van 972,1 miljoen euro (+123%) en verkocht 18,1 miljoen maaltijdkits (+103%). Door de coronapandemie waren de meeste restaurants wereldwijd een hele tijd gesloten, wat mensen opnieuw meer thuis deed koken.
Het corona-effect blijft ook na de lockdowns voortduren: volgens CEO Dominik Richter hebben klanten nieuwe gewoontes gevormd, waar HelloFresh een vaster deel van uitmaakt. Het actieve klantenbestand is in de voorbije periode met 74% gestegen naar 4,18 miljoen. De operationele winst bereikte een recordhoogte van 153,6 miljoen euro, goed voor een winstmarge van 15,8%. Een jaar eerder bedroeg de winstmarge nog 4,2%.
Voor de rest van het jaar verwacht het bedrijf nu een omzetgroei tussen de 75% en 95%, flink meer dan de 55% à 70% groei waar de maaltijdboxleverancier oorspronkelijk op rekende. De operationele winst moet 9% à 11% hoger uitkomen. Ondertussen wil HelloFresh ook “de eerste klimaatneutrale maaltijdboxleverancier ter wereld” worden: het bedrijf streeft ernaar nog dit jaar alle directe CO2-uitstoot uit de productie, bezorging aan klanten, kantoren en zakenreizen te compenseren als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie.