E-verkoop boeken stijgt, verkoop e-boeken bijna nihil
De online verkoop van boeken steeg in de eerste helft van 2013 met 20 procent. Zelfstandige boekhandels waren daar het grootste slachtoffer van: zij tekenden een verlies van een tiental procent op, terwijl de grotere ketens vrij goed stand hielden. Steeds meer boekhandels bouwen dan ook een eigen webshop uit. Op die manier willen ze zich wapenen tegen vooral buitenlandse online aanbieders.
Puur digitale boeken slaan intussen (nog) niet aan, met een marktaandeel van hoogstens 1 procent. De toestellen om e-boeken te lezen verkopen weliswaar vlot, maar het aanbod is bijzonder beperkt. Volgens Comeos komt dat vooral omdat de uitgevers schrik hebben van piraterij en ze daarom aarzelen om populaire titels online beschikbaar te stellen.
Handvol titels redt boekenverkoop
Een opmerkelijke evolutie is dat de boekenverkoop steeds meer getrokken wordt door steeds minder titels. De bestsellers zorgen voor de omzet: vooral literaire fictie (met Inferno van Dan Brown en de 50 tinten-serie) en strips (Amoras en Kiekeboe) liggen goed in de markt. Voorts zijn ook kinderboeken en de hobbyboeken (over breien, knippen en naaien) populairder geworden dan de kookboeken.
De verkoop van kookboeken daalt, maar populaire televisiekoks blijven het wel goed doen, net als alle boeken die aan tv-figuren of –programma’s zijn gelinkt. De top drie wordt uitgemaakt door Ons Kookboek van de KVLV, voor Jeroen Meus en Pascale Naessens.