Adidas dook diep in de rode cijfers in het tweede kwartaal, met een nettoverlies van 295 miljoen euro. Sinds het einde van de lockdowns is de vraag echter groot en de Duitse sportfabrikant verwacht vanaf nu weer winst.
Veelbelovende vooruitzichten
’s Werelds tweede grootste producent van sportkleding eindigde het kwartaal tot eind juni met een nettoverlies van 295 miljoen euro, een schril contrast met de 531 miljoen euro winst in dezelfde periode een jaar eerder. Tijdens de piek van de coronapandemie was 70% van alle Adidas-winkels wereldwijd immers gesloten, legt CEO Kasper Rorsted uit.
De omzet daalde daardoor met 35% naar 3,6 miljard euro, hoewel de e-commerceverkoop bijna verdubbelde (+93%). De Chinese omzet bleef in het voorbije kwartaal stabiel, met een sterke groei in mei en juni nadat de winkels in het hele land weer open mochten.
Na de heropeningen groeide de vraag echter onmiddellijk weer aan, ziet Rorsted: “Waar we open zijn, of het nu in fysieke winkels is of in de digitale ruimte, is de vraag van de consument naar onze producten hoog. Dit is een solide basis om op voort te bouwen, aangezien de groeivooruitzichten voor de sector op lange termijn nog veelbelovender zijn geworden.” Met dat laatste verwijst de CEO naar de toegenomen behoefte aan lichaamsbeweging en ‘casual’ kledij sinds de coronacrisis.
Sinds juni is er overal een duidelijk herstel en Adidas verwacht in het derde kwartaal weer aan te knopen met een operationele winst van 600 tot 700 miljoen euro, tenminste als er geen nieuwe lockdowns komen. De sportgroep durft verder geen voorspellingen voor de rest van het jaar, vanwege de heersende onzekerheden.