De luid aangekondigde Facebook-boycot haalt niks uit: het bedrijf voelt er helemaal niets van. Met hangende pootjes keren merken zoals Puma en The North Face daarom al terug naar het advertentiekanaal.
#StopHateForProfit verwatert
De campagne #StopHateForProfit is zijn pluimen al aan het verliezen: honderden merken en bedrijven gingen er in juni en juli mee akkoord om Facebook te boycotten omwille van de vele haatberichten op het platform. In de nasleep van de ‘Black Lives Matter’-protesten kondigden labels van Puma tot Unilever aan niet meer te zullen adverteren op het sociale netwerk, zolang het geen strengere maatregelen nam.
Nu laten verschillende merken echter weten toch terug te keren naar Facebook en Instagram. The North Face, een van de eerste grote retailers die er zijn advertenties introk, hervat deze maand zijn activiteiten op de socialenetwerksite, naar eigen zeggen aangemoedigd door de eerste tekenen van verbetering. Ook de andere labels van moederholding VF Corp verlaten de boycot, bericht ChargedRetail.
Groei in advertentie-inkomsten
Pernod Ricard en Puma hervatten hun reclames eveneens, “aangemoedigd door de vooruitgang die is geboekt wat betreft het aanpakken van haatzaaien, racisme en discriminatie”. In juli kondigde Facebook-CEO Mark Zuckerberg een reeks maatregelen en beleidswijzigingen aan, maar volgens de initiatiefnemers van de boycot gingen die niet ver genoeg.
Een van de redenen dat Facebook het met de boycot niet erg nauw neemt, is mogelijk dat de socialenetwerksite de gevolgen ervan niet eens voelt. De resultaten van het tweede kwartaal lieten zien dat Facebook en zusterplatform Instagram nog steeds negen miljoen adverteerders had en dat de reclame-inkomsten zelfs met 10% zijn gestegen in de eerste drie weken van juli, toen de boycot volop in de kijker stond.