Colruyt breidt zijn thuisleverdienst voor Collect&Go uit naar Brugge en Gent. Oorspronkelijk liep de test alleen in de regio Halle, maar nu ziet de supermarktgroep dat drie kwart van de shoppers zijn winkelgedrag heeft aangepast vanwege corona.
Buren leveren de boodschappen
Bijna de helft (45%) gaat minder naar de winkel, maar koopt dan wel meer. 16% gaat naar de buurtsupermarkt en 13% bestelt regelmatiger online, blijkt uit een enquête van Colruyt Group. Samengeteld heeft dus drie kwart van de bevolking nu andere winkelnoden dan in pakweg februari.
De supermarktgroep breidt daarom zijn onlineboodschappendienst uit met meer thuislevering: de optie die in mei startte als test in Halle – de thuisstad van Colruyt – wordt nu ook uitgerold naar de regio’s Brugge en Gent. Collect&Go levert weliswaar niet zelf aan huis: het zijn buurtbewoners die de bestellingen oppikken en bij de mensen thuis afzetten.
Of doen de boodschappen
Eerder lanceerde de retailer ook al Collect&Go Connect, dat nog een stapje verder gaat in het inzetten van consumenten. Sinds januari kunnen klanten in Gent en West-Vlaanderen hun boodschappen voor elkaar (laten) doen via een app. Wie een beroep doet op Collect&Go Connect kan kiezen uit het OKay-aanbod en laat zowel de boodschappen als het leveren ervan over aan mensen uit de buurt, laat de fooddistributeur weten.
In mei werd het Connect-platform uitgebreid naar Antwerpen, Roeselare-Tielt, Bilzen en de regio’s rond Aalst en Kortrijk. Er zou immers een grote bereidheid zijn om boodschappen te doen voor iemand anders, zag Colruyt Group eveneens in de enquête: 62% van de 500 respondenten reageert hier positief op. Omgekeerd is 30% bereid om zijn boodschappen te laten doen door anderen.