Aldi zoekt start-ups om samen een variant van Amazon Go te bouwen: de discounter wil investeren in automatische productherkenning en artificiële intelligentie.
Oproep voor startups
Het Duitse Aldi Süd heeft een internationale, Engelstalige website waarmee het op zoek gaat naar jonge IT-bedrijven die met de supermarktketen willen samenwerken op het gebied van automatische productherkenning. De retailer wil zich gaan verdiepen in machinaal leren en computervisie, wellicht om kassa’s overbodig te maken en een soortgelijke contactloze winkelomgeving op poten te zetten als de winkels van Amazon Go. Dat bericht Retail-optimiser.
Aldi vraagt expliciet naar testklare oplossingen die de automatische herkenning van artikelen mogelijk maken: denk maar aan cameraherkenning in de winkelrekken, apps op de smartphone van de consument of slimme winkelwagentjes die zelf kunnen scannen.
Geen RFID, geen chips
Ook apps die klanten tijdens het shoppen aanvullende productinformatie kunnen geven, heet de discounter expliciet welkom. Zo zouden shoppers bijvoorbeeld snel kunnen zien of voedingswaren geschikt zijn voor hun allergie of wat de herkomst van een item is. Niet toegelaten zijn toepassingen die werken op basis van RFID: dan moet elke verpakking immers worden voorzien van een chip, en daar wil Aldi duidelijk niet aan beginnen.
Er zijn ook nog andere toepassingsmogelijkheden voor computerherkenning die in eerste instantie onzichtbaar kunnen blijven voor de consument: zo is automatische inventarisatie bijzonder interessant voor retailers, net als het vanzelf herkennen van out-of-stocks, verkeerde prijslabels of mis geplaatste producten. Het valt dus af te wachten waar Aldi straks mee uitpakt.