Ondanks een mooie omzetgroei moest de Franse retailgroep Casino teleurstellende kwartaalresultaten publiceren: de kosten swingen de pan uit en de schuldenlast blijft een blok aan het been.
Online explodeert
Zoals de meeste supermarktketens kon ook Casino volop profiteren van het gewijzigde koopgedrag in volle coronacrisis: de vergelijkbare omzet steeg in het tweede kwartaal met 10,4%. Online boodschappen groeiden zelfs met drie cijfers, zegt de retailer, wat dus méér dan een verdubbeling impliceert. Ook de non-food e-commercedivisie Cdiscount zag de omzet sterk toenemen. In Latijns-Amerika bedroeg de organische groei 17,2% en voor de winkels op de Franse thuismarkt bedroeg de progressie 6,0%.
De maatregelen die nodig waren om de winkels veilig open te houden tijdens de lockdown, veroorzaakten ook flink wat extra kosten: de personeelskosten stegen sterk, net als de logistieke kosten en de veiligheidsinvesteringen. Bovendien ontvingen de werknemers een coronapremie. Alles samengeteld kostte het coronavirus de groep 50 miljoen euro in de eerste zes maanden van het jaar. Dat blijft niet zonder gevolg: de operationele winst daalde in die periode met 15,3% en het onderliggende verlies bedroeg 87 miljoen euro.
Ondanks het afronden van de verkoop van discountketen Leader Price aan Aldi voor 735 miljoen euro, blijft de retailer opgezadeld met een bijzonder zware schuldenlast. De prioriteiten voor de tweede jaarhelft zijn dan ook het verderzetten van de online groei, het verbeteren van de rentabiliteit door kostenbesparingen, het genereren van cash door een beter voorraadbeheer en het verlagen van de schulden door nog eens voor 4,5 miljard euro niet-strategische activa af te stoten.