PP Retail Group, de holding boven moderetailer LolaLiza, publiceert naar eigen zeggen ‘hoopvolle’ jaarresultaten: “Onze nieuwe strategie werpt zijn vruchten af”, zegt CEO Joachim Rubin.
Dichter bij off- en online klanten
De retailer kan uitpakken met een positief bedrijfsresultaat van 2,8 miljoen euro in 2019, terwijl er in 2018 nog een verlies was van 1,2 miljoen euro. Wat het beeld minder rooskleurig maakt, zijn uitzonderlijke elementen zoals de kosten die veroorzaakt werden door de sluiting van niet-rendabele winkels en de jaarlijkse afschrijving van goodwill ten bedrage van 2,5 miljoen euro. Deze kosten zijn nodig om in 2020 rendabeler te worden, zegt het bedrijf. Daarom publiceert de groep een geconsolideerd verlies van 2,5 miljoen euro: ook een stap in de juiste richting vergeleken met het verlies van 18 miljoen euro in 2018.
De verbeterde cijfers zijn het resultaat van een vernieuwde strategie die al in 2018 werd opgestart en die de retailer toelaat om sneller en flexibeler te werken: een kledingstuk kan in minder dan zes weken van creatie naar de verkoop in het winkelnetwerk, op de website en op de marktplaatsen. “Onze strategie werpt zijn vruchten af”, meent Rubin: “We hebben nu allemaal hetzelfde, duidelijke doel voor ogen en dat heeft ons in staat gesteld om de theorie om te zetten in realiteit.”
Boot in slecht weer
“We proberen meer dan ooit dicht bij onze on- en offline klanten te staan om zo goed mogelijk aan hun verwachtingen te voldoen. Nu moeten we er alles aan doen om op koers te blijven en er elke dag nog sterker te staan. We blijven optimistisch, maar eveneens realistisch: retail is als een boot die op koers moet blijven ondanks het slechte weer”, meent de topman.
2020 zal voor LolaLiza – net als voor andere moderetailers – veel moeilijker worden, maar het bedrijf zegt er klaar voor te zijn: “Deze tijden zijn moeilijk voor iedereen, en ook voor ons. De toekomst zal moeten aantonen dat we uit deze crisis komen dankzij onze nieuwe strategie.” aldus Rubin. “Sinds de heropening van de winkels zijn we terug actief met de LolaLiza Fashion Hunt en de collaboraties met An Lemmens en Tatiana Silva. Beiden tonen aan we als bedrijf agile en reactief willen zijn.”