“Jus de cassis” uit Bourgogne
Vente-privee.com is al lang niet meer dat besloten outletportaal waar je als lid enkel voor kleding en aanverwante producten terecht kunt: de site verkoopt intussen ook cd’s, tickets voor concerten en theatervoorstellingen, reizen, hightech en zelfs wijn en champagne.
Het succes van die laatste – het bedrijf omschrijft zichzelf als “de grootse Franse wijnverkoper op het internet” – heeft de groep ertoe aangezet om nog een stap verder te gaan: donderdag lanceert vente-privee.com zustersite “Miam miam”. Daar kunnen leden elke dag een nieuw voedingsproduct van eigen bodem kopen. Op de openingsdag zal dat “jus de cassis” zijn uit de Bourgogne.
Uitgroeien tot “enorm Zwitsers mes”
Het intussen twaalf jaar oude vente-privee.com telt zo’n dertien miljoen leden en verwelkomt elke dag 2,5 miljoen bezoekers op zijn site. De groep realiseerde in 2012 een omzet van 1,3 miljard euro (+22% tegenover 2011). Om dat ritme te kunnen aanhouden – de groep verwacht dit jaar een minder sterke groei (+16%, tot 1,5 miljard euro) – ziet vente-privee.com zich genoodzaakt volop te diversifiëren.
Zo nam de groep recent nog de Franse start-up PassVip over, die op basis van geolokalisatie advertenties verkoopt aan de retail en de horeca. Wie zich inschrijft voor de dienst, krijgt dan op geregelde tijden exclusieve aanbiedingen van deelnemende winkels in de buurt.
De aangesloten retailers betalen een maandabonnement voor de dienst. Zo’n 5.000 winkels maken al gebruik van Vente-privee Le Pass, de nieuwe naam waaronder de dienst vorige week werd gelanceerd. Onder hen klinkende namen als Vero Moda, Planet Sushi, Alinea of Maison de la Literie.
“De e-commerce zoals we die tot nog toe hebben gekend, is dood” zegt medestichter en CEO Jacques-Antoine Granjon. “Vandaag wil de klant de vrijheid hebben om nu eens online, dan weer in een boetiek te kopen. Vente-privee.com moet dan ook uitgroeien tot een enorm Zwitsers mes met steeds meer diensten en manieren om te consumeren.”