“Het is bijna zo ver”, kondigt Bol.com zijn Franstalige lancering aan tegenover zijn verkooppartners. Eind augustus lanceert het onlinewarenhuis een eigen Franstalige-app om ook de Waalse markt te bedienen.
Begin 2021 compleet assortiment
“Eind augustus lanceren we de Franstalige Bol.com-app”, laat de onlineretailer weten aan de handelaars op zijn platform. De uitrol gebeurt wel geleidelijk, in eerste instantie alleen via de app. “Dit geeft ons samen de kans om stapsgewijs toe te werken naar een sterk en goed aansluitend aanbod voor de volledige Belgische markt”, legt de Ahold Delhaize-dochter uit in een blogpost.
Het betekent evenwel dat zware producten die bezorgd moeten worden op afspraak eerst nog niet worden aangeboden in het Frans. Koelkasten, wasmachines en televisies zullen bijvoorbeeld nog niet te verkrijgen zijn. Ten laatste begin 2021 moeten ook die producten evenwel beschikbaar zijn.
Geen onderscheid meer
Er is straks geen onderscheid meer in verkopen in Nederlandstalig versus Franstalig België, aldus nog Bol.com. Hoe dat praktisch in zijn werk gaat? Door middel van machinevertaling worden alle artikelen automatisch in het Frans omgezet. De tarieven voor verzending en logistiek blijven dezelfde, beklemtoont de webshop, maar waarschuwt “dat levering in Franstalig België gevoeliger is voor vertraging”. Voor de communicatie met Franstalige klanten richt de onlineretailer een eigen klantenservice op.
Op dit moment “staat de basis” en “is het tijd om de app en bijbehorende functionaliteiten uitvoerig te testen”. Daarna is er nog tijd voorzien om eventuele verbeteringen te doen, voor de officiële start eind augustus. Bol.com ziet in het Frans een potentieel van 5 miljoen nieuwe klanten en werkt alvast samen met Delhaize om “die nieuwe doelgroep zo goed mogelijk te bereiken”.
Opvallend is wel dat in eerste instantie nog niet wordt gezocht naar nieuwe, Franstalige verkooppartners. Bol.com gaat dus de taalgrens over met een volledig op Nederlandstalige leest geschoeid aanbod.