De meest prestigieuze prijs voor de handel gaat dit jaar naar het winkelconcept dat er het best in geslaagd is om zich aan te passen aan de gevolgen van het coronavirus. De prijs wordt uitgereikt op 28 oktober.
Creativiteit in crisistijd
Elk jaar bekroont Comeos, de federatie voor handel en diensten, met zijn Mercuriusprijs het “winkelconcept van het jaar”. Vorig jaar ging de award nog naar Delhaize Fresh Atelier, maar dit jaar gooit het coronavirus roet in het eten. De jury gaat daarom op zoek naar creativiteit in crisistijd. Welke winkelconcepten hebben zich snel kunnen aanpassen? Wie is er het best in geslaagd om creatief en wendbaar met de crisis om te gaan?
Ook het deelnemersveld wordt uitgebreid: kleine winkels, grote ketens, horecaconcepten, zowel offline als online. Iedereen kan zijn kans wagen. Kandidaten kunnen een mail sturen naar dr@comeos.be. De onafhankelijke jury zal in september een shortlist aankondigen en daarna een definitieve selectie maken.
Dit jaar zijn er twee nieuwe juryleden: Myriam Blanpain, ceo van AddRetail en Els Breugelmans, professor marketing aan de KUL. Ze vervolledigen het jurypanel van Gino Van Ossel (professor Vlerick, juryvoorzitter), Stefan Van Rompaey (hoofdredacteur RetailDetail), Silvie van Hout (partner Gondola Academy), Benjamin Wayens (professor ULB), en Isabelle Gérard (ceo Carré Associates).
Op 28 oktober wordt de prijs uitgereikt tijdens een volledig corona-proof event.