Koekjes deden het goed tijdens de lockdown, merkt ook Jules Destrooper. Wel had de koekjesbakker te kampen met dure boter, waardoor het bedrijf verlieslatend blijft.
Toch impact coronacrisis
Jules Destrooper is tevreden over de eerste twee kwartalen van 2020: hoewel de horeca wegviel en ook de tax-free shops gesloten bleven, was de omzet in de retail goed. Dat zegt CEO Ives Depoortere aan De Tijd, evenwel zonder concrete cijfers te geven. De ‘out-of-home’-kanalen zijn bij de koekjesproducent goed voor 2 à 3% van de omzet.
Toch eindigt het eerste halfjaar in het rood: de wafeltjesbakker moet een operationeel verlies van 1,6 miljoen euro toegeven, wat resulteert in 1,1 miljoen euro nettoverlies. De redenen: de boterprijs staat hoog, en vorig jaar verhuisde de productie van de historische thuisbasis Lo naar Ieper. Dat leidde ook dit jaar nog tot afschrijvingen.
Na bewogen jaar
“De boterprijs blijft hoog, maar de trend is dalend. Dat zal zich in 2020 doorzetten en onze resultaten gunstig beïnvloeden”, zegt Depoortere evenwel. Een concrete voorspelling voor het huidige jaar geeft de topman niet.
Vorig jaar doorzwom Jules Destrooper woelige wateren: de omzet daalde zo’n 5% naar 34,3 miljoen euro, onder andere door terugvallende verkopen in China, Hongkong en de Verenigde Staten. Het bedrijf ging op zoek naar nieuwe Chinese distributeurs en zegt momenteel aan de Amerikaanse problemen te werken.