De Amerikaanse luxegroep Capri (Jimmy Choo, Michael Kors, Versace) vreest een omzetverlies van 70% door de coronapandemie. In de komende twee jaar sluit de groep daarom 170 winkels.
Opnieuw winst in 2021
Capri eindigde zijn boekjaar pal in de coronacrisis: op 28 maart gingen de boeken voor 2019/2020 toe. In het laatste kwartaal daalde de omzet dan ook met 11,3%, terwijl de winst kelderde van nog 19 miljoen dollar een jaar eerder naar 551 miljoen dollar (een half miljard euro) onder nul.
Het ergste moet volgens de fusiegroep echter nog komen: in het kwartaal tot eind juni verwacht de luxeholding een omzetverlies van liefst 70%. Hoewel de verkopen in de eigen heropende winkels weer 50% tot 75% van vroegere jaarniveaus halen, vooral dankzij China, zijn de omzetten in de – vaak langer gesloten – warenhuizen gecrasht.
Capri overweegt daarom 170 winkels te sluiten in de komende twee jaar. Tot er een vaccin is, zullen klanten waarschijnlijk minder naar de winkels blijven gaan, redeneert topman John Idol. Om de druk te verlichten, zegt de groep nog 120 miljoen euro te zullen besparen in het nieuwe boekjaar. Daardoor voorspelt het modebedrijf in de eerste helft van kalenderjaar 2021 opnieuw winstgevend te zijn.
Jimmy Choo grootste verliezer
In het voorbije kwartaal tot eind maart heeft Jimmy Choo van alle Capri-merken de slechtste prestatie geleverd: de omzet daalde met 23% en de afdeling leed een operationeel verlies van 23 miljoen dollar. Bij Michael Kors – al langer in dalende lijn – daalde de verkoop met 18,4%.
De coronapandemie zorgde er onder meer voor dat mensen minder buiten kwamen en zo ook minder feestelijke kledij of luxueuze accessoires nodig hadden. Dit is een trend die zich in ieder geval de komende twee kwartalen zal voortzetten, waarschuwt Inside Retail Asia.
Versace groeide nochtans buitengewoon opvallend: de omzet steeg met liefst 55,5%. Al heeft dat veel te maken met de kwakkelende cijfers in hetzelfde kwartaal vorig jaar, door de toen nog recente overname.