Aan grote en kleine irritaties alweer geen gebrek de afgelopen foodweek. Maar wie toonde zich toch maar weer als dè onbetwiste heerser over een dorre retailwoestenij? U leest het in een goed doorbakken Filet Pur!
Goed fout
Deze zomer wordt in de winkelrekken pijnlijk duidelijk dat marketingplannetjes doorgaans ruim vooraf worden beraamd, zonder al te veel rekening te houden met onvoorziene omstandigheden. Zo komt het dus dat de Rode Duivels alomtegenwoordig zijn in de afdelingen chocolade, frisdrank en chips, en dat Lidl op de proppen komt met een goed foute ‘festivallijn’ met t-shirts, sokken en slippers, om het er nog eens goed in te wrijven dat Werchter, Dour, Pukkelpop et les autres dit jaar écht niet zullen plaatsvinden en dat je dus maar beter zelf de ukelele bovenhaalt in je stadstuintje. Collector’s items worden het. Bedankt om nog eens op de zere plek te drukken, Lidl!
De versdiscounter is niet de eerste met zo’n geniaal ideetje: u herinnert zich de recente fancollectie van Zeeman en misschien liggen ergens in uw kast nog de FestivAldi-T-shirts met het logo van River of Buval, hebbedingetjes die de andere harddiscounter vorig jaar op de markt bracht. Dat Aldi en Lidl nogal vaak in één zin worden genoemd en dat ze daarbij steevast als aartsrivalen worden afgeschilderd: we kunnen ons voorstellen dat het de betrokkenen af en toe flink irriteert. Maar dan moeten ze het nu ook weer niet gaan zoeken, uiteraard. Deze week was het weer van dat: Aldi lanceerde z’n nieuwe duurzaamheidslogo. De naam? ‘Vandaag voor morgen’. Bij Lidl hebben ze ook zo’n verantwoord programma. De naam? ‘Op weg naar morgen’. De creativiteit stond niet in de aanbieding deze week, Knaldi nog aan toe.
Belabberd zout
Winkelt u met of zonder mondmasker? Flink irritant wel, vooral wanneer je een brildrager bent. Maar nog irritanter zijn de drammerige discussies erover. Verplichten of niet? Een minderheid van de klanten draagt ze, ook al beweert 77% dat ze voor een verplichting zijn. Wat schreef ik twee weken geleden alweer over de geloofwaardigheid van zulke marktonderzoekjes? In elk geval: winkelmedewerkers raken het zichtbaar niet eens, hoofdkantoren en sectororganisaties zijn tegen omdat ze de handhaving niet zien zitten, en op enkele burgemeesters na durft de politiek niks te beslissen ondanks toenemende druk van ‘de experts’.
Hoe luidt dan het passe-partout antwoord? ‘Sensibiliseren’, inderdaad. En wie moet dat dan doen, dat sensibiliseren? Tja, hoe belabberd zou ons land er aan toe zijn als de enige echte markt- en opinieleider niet af en toe z’n verantwoordelijkheid zou nemen? Exact. Dus verspreidt niemand minder dan Colruyt Group nu leuke zomerse tekeningen die ons vriendelijk aansporen om toch ons mondmasker niet te vergeten, waar we ook gaan. Bedankt om nog wat zout op de wonde te strooien, Colruyt!
Chocolade met mosterd
Of onze achterkleinkinderen nog chocolade zullen kunnen eten, is zeer de vraag. U weet wel: de toekomst van de cacaotoevoer is hoogst onzeker als gevolg van klimaatopwarming, slavernij en andere ongein. Maar hey: dat mag vandaag het plezier niet drukken, toch? Zoals Groucho Marx al terecht opmerkte: “Why should I care about future generations? What have they ever done for me?” Nee, chocoholics haasten zich naar Amsterdam, waar Tony’s Chocolonely zopas z’n eigen Chocolate Bar heeft geopend. Je kan er genieten van specialiteiten als ‘bieterballen’ met chocolade en mosterd – en wie wil dat nu niet? Het interieur doet ook al pijn aan de ogen.
In elk geval gaan onze achterkleinkinderen over een kleine eeuw in shock wanneer ze vernemen dat wij ooit dieren opaten. Dat zeg ik niet, dat zegt ene Eshchar Ben-Shitrit, baas van een bedrijfje dat zich Redefine Meat noemt en dat biefstukken uit de 3D-printer laat rollen. Haast niet van echt te onderscheiden, die Alt-Steak. Of dat beweert hij toch. Nu ja, voor rabiate carnivoren is zo’n imitatie altijd een teleurstelling en voor overtuigde veganisten volstaat een portie linzen. Het doelwit is dus de grote groep van mensen die vandaag tevreden lijkt met de droeve, uniforme middelmaat van een blauw-witte rumsteak of spotgoedkoop gemengd gehakt. We zullen zien. In elk geval: bedankt om onze barbecuepret te bederven, Eshchar! Ik gooi wel wat groenten op de rooster.
In de zak
En dan nog dit. Tja, hoe gaat zo iets? Die slimmeriken waren ‘m al een tijdje aan het irriteren. De verdachtmakingen over slinkse prijsverhogingen tijdens de lockdown? De suggestie dat Carrefour en Delhaize goedkoper waren geworden dan de concurrentie? De scandaleuze aantijging dat de huismerken van Aldi en Lidl toch nét iets goedkoper uitkwamen? De beschuldiging dat de laagste prijs enkel geldt in Colruytwinkels die zich naast een Albert Heijn bevinden? De vaststelling dat klanten van Collect&Go soms duurder uit zijn dan in de winkel? Enzovoort: er kwam maar geen eind aan de tenlasteleggingen. Tergend.
En de wind kwam telkens uit dezelfde richting: de cijfers bleken keer op keer afkomstig van een bende bollebozen in Boom. Een start-upje met een buitenverblijf in Portugal, nota bene. Dat aanhoudend pestgedrag was geen toeval, uiteraard. Er zat een uitgekookt marketingplan achter. Want wat is uiteindelijk het finale doel van een start-up? Exact: cashen! Dus kon de topman niet anders dan die ene cruciale vraag stellen: “Allez, zeg mij ne keer, wat moet dat hier kosten?” The rest is history. Daltix, hofleverancier van prijsvergelijkingen aan Test-Aankoop, en soms ook wel aan RetailDetail, zit voortaan in de binnenzak van Jef. Naast z’n Xtrakaart, meer bepaald. Als data de nieuwe olie is, dan mag Jef El-Colruyt zich voortaan de Sheikh van de retail noemen. Respect!
Zo, dan denk ik dat ik stilaan toe ben aan een flinke slok Majeur, het sterke blonde broertje van Cara dat vandaag de krantenkoppen haalt. 8,5%, dat lijkt zowat de nieuwe norm: geen zesjescultuur bij onze Belgische brouwers, hoor. En evenmin bij Filet Pur: om er weer voor de volle 100% te staan na een welverdiende staycation, gaan we er enkele weken tussenuit. Hou het intussen veilig en tot na de zomer!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.