De Bijenkorf vliegt uit: nog dit jaar trekt de luxewarenhuisketen online naar Wallonië, Oostenrijk en Frankrijk. Vorig jaar wist het Nederlandse icoon met meer dan 10% te groeien en steeg ook de winst.
Meer fysieke bezoekers
In 2019 wist de Bijenkorf zijn omzet met 10,5% te verhogen: inclusief concessies ging de netto-omzet er in de fysieke warenhuizen met 10% op vooruit, online verkocht de keten 11% meer. Dat bewijst dat ook fysieke warenhuizen relevant blijven, meent de Bijenkorf volgens het Financieele Dagblad.
De operationele winst steeg met 5,8% naar 43,7 miljoen euro. Hoge kosten waren vorig jaar de verhuis naar een nieuw distributiecentrum en een nieuw hoofdkantoor, maar ook het ontslag van tientallen werknemers op het hoofdkantoor. Er werd ook 28,9 miljoen euro gepompt in het vernieuwen van zowel fysieke als digitale winkels.
De zeven vestigingen van de warenhuisketen kregen vorig jaar 26 miljoen bezoekers over de vloer, een stijging van 3%. Ondanks het succes van de groep bij buitenlandse toeristen, maken Nederlanders nog de meerderheid van het cliënteel uit. Klanten van buiten de Europese Unie zijn goed voor 10% van de omzet, bericht het bedrijf. Met die cijfers wil de Bijenkorf zich verdedigen tegen kritiek dat de formule zich te weinig tot de consumenten op de thuismarkt richt.
Online expansie
Niettemin is internationale expansie belangrijk voor de warenhuisketen, die sinds 2011 eigendom is van de Britse Selfridges Group. Vorig jaar lanceerde de Bijenkorf zich met een webshop op de Duitse markt, nog dit jaar komen daar webshops voor Wallonië, Oostenrijk en Frankrijk bij. Tijdens de coronacrisis werd de webshop immers nog belangrijker, zegt CEO Giovanni Colauto. De Nederlandse warenhuizen bleven zes weken dicht, maar in het buitenland – waar alle non-foodwinkels twee maanden sloten – speelde de positie van de Bijenkorf als online ‘pure player’ in het voordeel.
Colauto spreekt weliswaar geen prognoses uit voor het huidige boekjaar. Wat de toekomst dan voor warenhuizen in petto heeft? Daar leest u wel meer over in het nieuwe boek The Future of Department Stores van warenhuiskenner Erik Van Heuven en onze eigen retailexpert Stefan Van Rompaey.