In het kader van de grote ontbijtstudie legden iVox en Food in Mind een groot aantal stellingen over het ontbijt voor aan de respondenten. In functie van factoren als gezondheid, ontbijtliefde, snelheid, buitenhuis of thuis ontbijten, leidt een clusteranalyse tot de definitie van vijf verschillende ontbijttypes.
Sterke emotionele band
Klassieke thuisontbijters nemen vaker het ontbijt thuis, genieten daarvan en nemen er ook hun tijd voor. Gezond ontbijten is voor deze consumenten geen prioriteit, maar ze zijn er ook niet afkerig van. Ze vertegenwoordigen 58% van de populatie. Het zijn vaker vrouwen, ouderen en Nederlandstaligen.
Ontbijtliefhebbers zonder tijd (3% van de consumenten) zijn de grootste ontbijtfans, met een grote voorliefde voor buitenhuis én gezond ontbijten. Maar ze hebben er nu weinig tijd voor. Dit zijn hoofdzakelijk jongere, werkende en Franstalige consumenten.
Functionele buitenhuisontbijters (12%) nemen een snelle hap buitenhuis omdat ze er thuis geen tijd voor hebben. Ze vinden het ontbijt niet al te belangrijk, maar genieten er wel van en zijn gesteld op variatie. Dit zijn voor het overgrote deel werkenden, van middelbare leeftijd.
“Als-er-tijd-is-ontbijters” (14%) genieten het minst van het ontbijt. Ze ontbijten waar ze kunnen, of dit nu thuis is of buitenhuis, zolang het maar snel gaat. Ze zijn geen fans van gezond ontbijten. Het zijn iets vaker mannen, jonger, hoog geschoold en werkend.
Niet-ontbijters (13%) eten nooit een ontbijt, of dat nu thuis is of buitenhuis. Ze kunnen perfect functioneren zonder, al drinken ze wel vaak gewoon een kop koffie.
Opmerkelijk: mensen hebben toch een sterke emotionele band met het ontbijt. Dat geldt zelfs voor consumenten die minder of helemaal niet ontbijten. Tijdsgebrek duwt Belgen vaak naar minder of sneller ontbijten, maar ze zijn er zich van bewust dat ze beter wél zouden ontbijten en ze stellen zich tot doel om vaker een volwaardig ontbijt te nemen. Zes op de tien consumenten zijn niet tevreden over hun huidige ontbijtgewoontes…
Benieuwd naar details over de ontbijtgewoontes van de Belg? De grote ontbijtstudie van Food in Mind en iVox biedt een rijkdom aan cijfers en statistieken. Bovendien legt het onderzoek nog meer krachtlijnen bloot: het groeiend belang van de brunch, de vraag naar bio- en fairtradeproducten, de aandachtspunten inzake gezondheid, de invloed van kinderen op het ontbijtgedrag… Contacteer Eddy Bovijn: eb@foodinmind.com / www.foodinmind.com