De sperperiode is net begonnen, en toch regent het koopjes – zowel online als in de winkelstraten. “Compleet onhoudbaar”, vindt zelfstandigenorganisatie NSZ.
Extra groot kortingopbod
Officieel is de sperperiode begonnen, een periode waarin prijskortingen niet zijn toegestaan tot de (verlate) start van de zomersolden op 1 augustus. De vraag is echter of die dit jaar veel effect zal hebben: zowel in binnen- als buitenland, en online en offline duiken al heel wat koopjes op. “Nu al solden!”, kopt bijvoorbeeld notoir sperperiode-tegenstander ZEB in een mail.
Eerder waarschuwde RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck er al voor dat het uitstellen van de soldenperiode na de lockdown net voor een extra groot kortingopbod zou zorgen. Modebedrijven zitten immers met hopen onverkochte lentevoorraden, die ze alsnog kwijt willen. H&M voorspelde vorige week zelf al margedruk door sterke afprijzingen in het huidige kwartaal.
1 op 6 nadert faillissement
“Die voortdurende kortingsoorlogen zijn compleet onhoudbaar, des te meer in deze moeilijke tijden”, reageert Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) echter in De Standaard: “Eén op de zes kledingwinkels stevent af op een faillissement.”
Cijferbureau Trends Business Information berekende dat 55% van de modespelers zal kampen met een tekort aan liquide middelen. Mattheeuws roept dus op om toch niet mee te stappen in prijzenslag, aangezien de sperperiode “noodzakelijk is om een deel van het verloren seizoen te kunnen inhalen”.