Aldi wil zijn duurzame intenties duidelijk maken met het duurzaamheidslogo “Vandaag voor morgen”: dat moet klanten informeren over de inspanningen van de discounter, zoals die om tegen 2021 de CO₂-uitstoot met 40% te verminderen.
Inspanningen beter tonen
Het nieuwe logo zal telkens worden gekoppeld aan een thema of een product dat in de supermarkten wordt verkocht. Zo wil de keten onder meer benadrukken dat alle bloemen in de winkels ‘duurzaam’ zijn en dat de keten voor vlees de ‘Aldi Transparency Code’ hanteert.
Andere doelstellingen zijn onder meer plannen om de CO₂-uitstoot met 40% te verminderen tegen 2021, dankzij zonnepanelen op de daken, natuurlijke CO₂-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie. Het nieuwe distributiecentrum in Turnhout zou dankzij 55.832 zonnepanelen uitgeroepen zijn tot meest duurzame industriegebouw in België. Ook wil de harddiscounter tegen eind 2025 10% aan verpakkingen uitsparen: de verse losse groenten en fruit die de keten sinds begin maart aanbiedt, zouden al vijftien ton aan verpakkingen per maand besparen.
Consumenten hechten meer dan ooit een groot belang aan duurzaam winkelen, zien ze bij de Duitse retailer. “Bij Aldi nemen we talrijke initiatieven en vinden we het belangrijk dat de klant weet welke inspanningen wij leveren om ons steentje bij te dragen”, zegt daarom duurzaamheidsmanager Stefaan De Schepper. “Aan de hand van het logo zal de klant onze vorderingen nu beter kunnen volgen.”