H&M heeft in het voorbije kwartaal voor het eerst in decennia een nettoverlies geboekt: de omzet halveerde door de coronalockdowns en prijsverlagingen drukken op de marges.
Geleidelijk herstel
Na Nike duwde de coronapandemie ook H&M in het rood: het voorbije tweede kwartaal eindigde de kledinggigant met een verlies voor belastingen van 6,5 miljard Zweedse kroon (620 miljoen euro), tegenover een winst van 5,9 miljard kroon een jaar eerder. Analisten gingen gemiddeld uit van 6,4 miljard kroon verlies, aangezien de modegroep hier ook al zelf voor had gewaarschuwd. Het is niettemin het eerste verlies in decennia voor de Zweedse modeholding.
De omzet is door de voorbije lockdowns gehalveerd in het afgelopen kwartaal en het herstel verloopt ondertussen geleidelijk: in juni verkocht de groep tot nu toe nog een kwart minder – in lokale munteenheden – dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is dan ook nog veel resterende lentevoorraad, wat de groep tot verdere prijsverlagingen heeft gedwongen. De druk op de marges is bijgevolg toegenomen.
Diepe afprijzingen
CEO Helena Helmersson ziet dezelfde fenomenen evenwel overal in de sector en waarschuwt voor nog diepere afprijzingen in het huidige derde kwartaal. “Ons tempo van herstel varieert sterk tussen de markten, deels omdat de lokale beperkingen verschillen, maar tot nu toe is het beter dan verwacht”, zegt Helmersson volgens Reuters. Vandaag is nog 7% van de 5000 winkels van de groep gesloten.
H&M gaat de sluiting van slecht presterende winkels versnellen en zal dit jaar ook minder nieuwe winkels openen dan initieel gepland, al maakt de modereus hierover nog geen concrete cijfers bekend. Desalniettemin tonen analisten zich tegenover Reuters relatief tevreden over hoe het bedrijf de storm heeft doorstaan.