Advertenties op maat van (nog-)niet-klanten
Met ‘Custom Audiences’ (‘Aangepast publiek’ in Facebook-Nederlands) konden bedrijven tot nog toe hun Facebook-advertenties versturen naar klanten op basis van hun eigen databank. Nu verruimt Facebook die optie ook tot consumenten die wel al de website van het bedrijf in kwestie hebben bezocht, maar die nog nooit iets gekocht hebben.
Door die bezoekers een specifieke reclameboodschap te sturen, kan de shop ze misschien overhalen om alsnog tot een aankoop over te gaan. Als voorbeeld geeft Facebook een fietsenwinkel, die op zijn webshop een tool heeft staan waarmee de klant zelf de fiets van zijn dromen kan samenstellen. De winkel in kwestie zou bijvoorbeeld een reclameboodschap op maat kunnen sturen naar alle mensen die daar ooit mee begonnen zijn, maar de klus nooit hebben afgemaakt.
Interessant voor handelaars, maar het betekent wel dat Facebookgebruikers nog meer gepersonaliseerde reclame in hun eigen newsfeed te zien krijgen. Om die gebruikers meteen gerust te stellen, benadrukt het netwerk dat de gebruiker via de “about this ad”-optie (die naast de advertentie verschijnt waneer je op het kruisje klikt) kan aangeven dat hij geen advertenties wil. Ook beklemtoont het bedrijf dat het geen persoonlijke gegevens uitwisselt met de bedrijven in kwestie.
Uit een recent rapport over de Amerikaanse internetgebruikers blijkt trouwens dat de 45- tot 54-jarigen nu volop Facebook aan het ‘ontdekken’ zijn: sinds eind 2012 een groei van 45%. Al hoort daar wel de kanttekening bij dat de Amerikanen al een tijdje in de minderheid zijn op Facebook: 86% van alle gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.