De mogelijke verkoop van Lipton door Unilever kan op heel wat belangstelling rekenen: een zestal investeringsgroepen zou al overwegen een bod uit te brengen, waaronder het moederbedrijf achter chocoladeproducent Barry Callebaut.
Zwitserland of Abu Dhabi?
Het eerste grote wapenfeit van Unilever nu de merkproducent officieel heeft besloten 100% Brits te worden, is meteen heel on-Brits: de FMCG-reus verkoopt zijn thee-afdeling, waar onder meer Lipton deel van uitmaakt. Heel wat geïnteresseerde kopers hebben zich al aangediend, zo bericht Bloomberg op basis van interne bronnen.
Bij de partijen die tot nu toe interesse hebben getoond, horen de Zwitserse eigenaar van Barry Callebaut (Jacob Holdings) en heel wat investeerdersgroepen. Zo zouden met name de grote investeringsbedrijven KKR, Bain Capital, Advent International, Blackstone Group en de privé-investeerder Clayton Dubilier & Rice allemaal een bod overwegen. Uitkoopbedrijf Cinven is zelfs in gesprek met staatsvehikel Abu Dhabi Investment Authority om samen een bod uit te brengen.
Weg van grote namen
Unilever zou meer dan vijf miljard pond (5,5 miljard euro) kunnen halen uit de desinvestering, afhankelijk van welke activa bij de deal zullen horen. Het bedrijf overweegt om het biedingsproces na de zomervakantie op te starten, meent Bloomberg. Sommige ‘huwelijkskandidaten’ zouden dan ook al in gesprek zijn met adviseurs om hen te begeleiden bij de procedure.
In januari maakte CEO Alan Jope bekend dat hij een gedeeltelijke of volledige verkoop van de theedivisie overwoog. De topman probeert Unilever te vernieuwen, omdat consumenten zich steeds meer afkeren van de grote, traditionele A-merken. De potentiële verkoop kan een van de grootste desinvesteringen ooit worden voor van het bedrijf, dat in 2017 ook al zijn margarine-afdeling verkocht aan KKR voor acht miljard dollar.