21,11 miljard euro omzet
Carrefour maakte vanochtend een groepsomzet van 21,11 miljard euro bekend voor het derde trimester. Dat is 6,67% lager dan in hetzelfde trimester een jaar eerder, maar toen was Carrefour nog wel actief in Griekenland, Colombia, Maleisië, Singapore en Turkije. Zonder de omzet uit die landen krimpt de daling tot 1,3%.
Als ook nog eens de brandstofomzet en de kalendereffecten weggefilterd worden, dan groeide de omzet op vergelijkbare basis met 3,5%. Met dank aan de prestaties in thuisland Frankrijk, nog altijd Carrefours belangrijkste markt: de omzet steeg er 1,4% tot 10,15 miljard euro. Op vergelijkbare basis ging de verkoop trouwens in alle “formats” van de groep omhoog. Vooral de buurtwinkels (+5,9%) en de hypermarkten (+2 à 3%) scoren goed.
“Onze actieplannen beginnen te werken”, zei financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vanochtend tijdens een conference call. “Vooral in Frankrijk, waar ons prijsimago sterk verbeterd is. In onze hypermarkten zit de verkoop van voeding nu al voor het vierde kwartaal op rij in de lift.”
Internationale groei, ook in België
Buiten Frankrijk zag Carrefour zijn omzet op een vergelijkbare basis met 3,6% groeien, maar wisselkoerseffecten gooiden roet in het eten: uiteindelijk klokte de omzet 3,8% lager af, op 10,96 miljard euro. De organische groei is het grootst in Latijs-Amerika (Brazilië +8,8% en Argentinië zelfs +22,3%) en in iets mindere mate Azië (waar China nu al voor het tweede kwartaal op rij groeit, dit keer +4,7%).
De verkoop in Europa (minus Frankrijk) ging er dan weer 2,7% op achteruit, al ziet Carrefour positieve tekenen: zo vertoont Spanje “tekenen van stabilisering” met een beperkte daling van -1,8% op vergelijkbare basis, terwijl ook in Italië de daling aan het vertragen is (nu nog -3,9%). Voor België meldt de groep een vergelijkbare groei van +1,6%.