Gucci brengt voor het eerst een volledig duurzame collectie op de markt: de Off The Grid-collectie werkt met ecologisch verantwoorde grondstoffen, productieprocessen en een ‘verantwoorde’ reclamecampagne.
Circulair statement
Van gerecycleerde materialen tot een lokaal gemaakte reclamecampagne: de eerste Off The Grid-collectie van Gucci wil een statement maken: het is de eerste ‘volledig eco-verantwoordelijke’ collectie van het luxehuis en wil vooral de toewijding van het merk aan circulaire productie onderstrepen.
Creatief directeur Alessandro Michele introduceerde eerder al 100% gerecyclede nylon en duurzamere ingrepen in het productieproces om de ecologische impact te verminderen en het milieu te beschermen. Nu is er echter ook een specifieke reeks kledingstukken en accessoires die van naald tot draad ‘milieuvriendelijk’ claimen te zijn, onder andere met metaalvrij gelooid leer, de van afval gemaakte stof ‘ECOLYL’ en gerecycleerde polyestervezels.
Om de nieuwe Off The Grid-collectie onder de aandacht te brengen, heeft Michele zelf een fotoshoot geregisseerd in een park in Los Angeles. Lokale beroemdheden van Jane Fonda tot Lil Nas X bouwen en spelen er in een boomhut, die op zijn beurt symbool staat voor onze planeet. De lancering gaat ook gepaard met een quiz over de collectie en het productieproces in de Gucci-app, waarbij deelnemers een eigen virtuele boomhut kunnen bouwen.